Op til sommerperioden tælles der ned til feriestart – ferien ses som fritid, hvor eleven ENDELIG er fri for at skulle tage stilling til de ansvarskrav, man bliver mødt med i gymnasiet. Personligt brugte mine klassekammerater og jeg det meste af vores ferier på at spille computer eller hygge med hinanden – hvorfor lave skolearbejde, når man kunne gøre, hvad man ville? Jeg ramte imidlertid en mur, da jeg i min terminsprøve fik 02 i matematik – et af mine A-niveau fag. Hold da op, den var svær at sluge. Jeg tog en snak med min mor om det, og vi kom frem til en løsning. Dialogen mellem forælderen og barnet er dog ikke altid nem at tage op, når det er på forælderens initiativ – og specielt ikke i sommerferien, når man jo har ferie.
Dette blogindlæg er fra en mentor (og forholdsvist nyudklækket student), og er til forælderen, der vil hjælpe til med barnets faglige udvikling i sommerferien på den bedst mulige måde. Indlægget tager udgangspunkt i gymnasieelever, men kan imidlertid også bruges til folkeskoleelever.
Den første dialog med barnet
Som allerede nævnt ser den unge oftest ferien som en tid, hvor man ikke skal forholde sig til at lære nyt skolestof. Det kan derfor være en udfordring for forælderen at tage dialogen op, uden at den unge bliver irriteret og føler, at du tager fritiden fra ham/hende.
Det er derfor vigtigt, at den unge føler sig komfortabel med idéen om at skulle lære nyt stof i ferien. Den unge skal lære nyt, men det skal stadig føles som ferie. Derfor vil jeg anbefale, at du er påpasselig i den første dialog omkring fagligt arbejde i ferien – undgå at presse ved aggressivt sprog (’’du skal… ’’, ’’jeg forventer at…’’ osv.).
At få forventningsafstemt med dit barn er også værd at tage op. At foreslå et intensivt kursus, der strækker sig over længere tid, vil ikke altid være den bedste løsning.
Her skal det bemærkes, at ingen er ens. Du kender selv dit barn, og det er vigtigt, at din forventning er realistisk i forhold til, hvad der rent faktisk kan forventes af den unge.
Jeg anbefaler, at den unge – i hvert fald i første omgang – først skal vænne sig til tanken om at skulle bruge ferien på at lære nyt. Start i det små, og så kan intensiteten bygges gradvist op – dvs. start med nemmere opgaver eller lege, og sørg for at der tages pauser. En time eller tos arbejde om dagen vil ofte være en overskuelig start.
De mange veje til god læring
Det er godt at have en fornemmelse af, hvad der driver den unge, så han/hun kan begynde at tilpasse sig arbejdet bedst muligt. Motivationskilder er meget subjektivt fra person til person. Det er derfor værd at reflektere over, hvad der driver den unge.
Her er nogle konkrete forslag til måder, den unge kunne arbejde med stoffet på, afhængigt af hans/hendes ’’drive’’. Du kan evt. vise forslagene til dit barn – måske vil det inspirere ham/hende til selv at komme med ideer.
Spil og apps
Drives den unge af den sjove læring, så er lege ofte en god løsning. Lege kan være alt, som har et højt underholdningsniveau.
Halter den unge i et sprogfag, som fx tysk, så kan et computerspil være en underholdende måde at få ham/hende til at lære sproget på. Er spillet online, hvor man bliver ’’tvunget’’ til at interagere med andre brugere såvel som at lytte, er dette et kæmpe plus!
Er det derimod naturvidenskabelige fag, den unge halter i, så findes der mange apps, der kan hjælpe. En google søgning vil åbne mange døre.
Som eksempel kan den populære app 'Quizlet' på en nem, hurtig og overskuelig måde quizze brugerens viden indenfor et emne. Appen kan bruges til alle mulige fag, så synes den unge fx at kemi er svært, kan der quizzes indenfor viden om fx syrer og baser. Jo mere der quizzes des mere læring.
YouTube
Synes den unge, at faget er spændende, men læsning er kedeligt, så vil jeg også her anbefale at bruge internettet – i særdeleshed vil jeg anbefale YouTube. Herinde finder du en masse nørder, der brænder for at dele deres viden indenfor alle mulige forskellige fag.
YouTube er et genialt læringsunivers, og jeg er selv en flittig bruger af det. Er jeg interesseret i et emne, slipper jeg min nysgerrighed løs på YouTube. Her findes der nemlig ofte hundredvis af videoer med høj kvalitet, som kan give en ny og mere intuitiv indgangsvinkel til stoffet.
Eksempelvis er YouTube kanalen 'Veritasium' oplagt indenfor fysikfaget. Kanalen er meget populær og gennemgår stoffet på en sjov og overskuelig måde. Der bliver drøftet MANGE emner indenfor fysikkens verden - Hvordan snurrer jorden rundt? Hvordan virkede den allerførste bil? Hvordan ser jordens rundeste objekt ud, og hvad er der specielt ved det? Disse er blot udsnit fra tre ud af de – i skrivende stund - 241 Veritasium videoer.
Kurser
Drives den unge af læringen i sig selv, så vil supplerende kurser være et udmærket værktøj. Kurserne kan være svære at finde i de små byer, så der må evt. bruges lidt ekstra på transporten, hvis man bor i en mindre by – men selvom det kræver tid og penge, så er udbyttet stort!
Jeg tog selv til et to-weekendkursus i matematik hos Sos-matematik (sosmatematik.dk) – underviserne var meget dygtige, og det gennemgik de enkelte dele af pensum på en måde, jeg kunne forstå. Jeg fik ovenikøbet et par venner, der – ligesom jeg selv – var åben for at lægge tid af til at udvide deres faglige horisont i ferien.
Jeg anbefaler, at du og dit barn drøfter fremgangsmåden for læringsprocessen i fællesskab. Motivationen kan hurtigt falde, hvis han/hun ikke føler sig tilpas med måden, der arbejdes på. Hvis du føler, at dit barn mister interessen, så vær åben for tanken om, at I måske bør komme frem til en ny arbejdsmetode.
Forælderen som motivationskilde for barnet
Som mentor og tidligere gymnasieelev har jeg efterhånden fået en fornemmelse af, hvad der motiverer en elev. Det er dog vigtigt at nævne, at folk motiveres forskelligt – der er ikke nogen opskrift på, hvordan man motiverer nogen bedst.
Jeg har valgt at give et nogle tips til, hvordan du som forælder kan fremme den gode læringsproces for dit barn. Formålet med dem er, at han/hun fortsat holder sig på pinden, når motivationen halter, og måske endda øger arbejdsindsatsen – den positive effekt fra dig som forælder giver mere, end du tror!
Vær positiv, når du omtaler stoffet
’’Grammatik er det kedeligste nogen nogensinde har skullet lære - godt at jeg ikke skal undervises i det igen.’’. Man bliver næppe motiveret til at terpe grammatikopgaver efter at høre sin forælder sige denne sætning.
Sørg for, at når du omtaler det stof, som der skal læres, med en positiv attitude. Vis interesse, engagement og giv barnet en fornemmelse af, at lige netop dette stof er vigtigt at lære - ’’Grammatik er noget af en udfordring, men man begejstrer ikke en spanier ved ikke at kunne de grammatiske regler, når man taler med ham. Al begyndelse er svær, men når man først har lært det, så er det nemt!’’
Den unge vil måske ikke dele samme holdning som dig (specielt ikke til at starte med), men med tiden vil han/hun ikke have det så surt over at skulle øve på det besværlige stof – det er trods alt vigtigt.
Vær tålmodig med læringsprocessen
Dit barn bliver næppe klassens nye mønsterelev efter en weekends arbejde. Det kræver lang tid og hårdt arbejde at rykke på sine faglige og personlige færdigheder, og det skal man som forælder være opmærksom på. At være for resultatorienteret for hurtigt kan virke anstrengende for den unge, og det kan give en følelse af, at han/hun ikke er god nok. Undgå derfor at spørge ind til komplekse biologiske processer og avancerede matematiske beviser ved middagsbordet efter den første dags feriearbejde.
Når det er sagt, så kan det at formidle sit nyligt lærte stof være rigtig god motivation for nogle. Den unge vil få en følelse af, at han rent faktisk har bevæget sig fagligt. Giver du ovenikøbet et opmuntrende klap på skulderen, så skal jeg love dig for, at dit barn har haft en god dag.
Beløn det gode arbejde
Sørg for, at den unge bliver belønnet for den indsats, som han/hun lægger i arbejdet. Gymnasieelever arbejder sjældent på skolestof i ferien af egen fri vilje, så anerkendelse for det ekstra arbejde i ferien er vigtig.
Som eksempel kan det at lade den unge slippe for en huslig pligt – fx madlavning, havearbejde og rengøring – være en fin belønning, hvis du selv er villig til at lægge en ekstra hånd i det daglige arbejde. Gives der belønning, vil han/hun naturligt blive motiveret til at arbejde mere på skolestoffet, så det trælse husarbejde kan undgås.
Jeg anbefaler, at du generelt er opmærksom på din egen fremtræden, når det kommer til dit barns læring. Du har en kæmpe indflydelse på dit barn, og det er vigtigt, at du opmuntrer barnet til at holde den gode indsats ved lige.
Afslutningsvist vil jeg ønske dig og dit barn meget held og lykke. Ferielæsning kan være en RIGTIG god oplevelse, når man har fundet det sjove i det.
Johan, mentor
I undervisningen er Johans hovedmål at så motivation til det enkelte fag i eleven. Når man virkelig interesserer sig for et fag, så er der ingen grænser for, hvor stort det faglige udbytte kan blive. Det er op til den enkelte elev at lære, hvordan det opnås, og dét hjælper Johan med.