I MentorDanmark elsker vi gode historier. Derfor er vi også helt vilde med historien her om de jævnaldrende fyres tilgang til undervisningen. Blandt andet har de sænket slagskibe online, så Thor kunne klare alt med koordinatsystemer til sin reeksamen.
At bestå matematik var afgørende for, at Thor kunne komme videre med uddannelsen på teknisk skole. Faktisk var matematikeksamenen adgangsgivende for, at han kunne komme videre med sit drømmestudie som flymekaniker.
Op til eksamenen havde Thor forsøgt at læse op selv. Det var bare ret svært, så han bad de andre fra klassen om hjælp. Selvom intentionerne var gode, og de andre forsøgte at forklare ham de ting, han havde svært ved, så følte Thor stadig, at det hele blev gjort alt for avanceret.
”Man skal forklare mig det, som om jeg var en dreng på 14 år. Jeg har ikke haft matematik siden 9. klasse.”
Matematiklæreren forsøgte også at hjælpe med ekstra forklaringer og svar på spørgsmål. Men heller ikke det virkede:
”I skolen, når min lærer forklarer noget og spørger, ”Har I forstået det?”, så siger man jo også ”Ja, ja”, for ikke at være en belastning for de andre”
På jagt efter den helt rigtige formel
Thor ville gerne finde en formel, der virkede for ham. Derfor lagde han en plan, som mange sikkert kan genkende. Planen gik ud på, at man op til en eksamen prøver at regne ud, hvilket indhold man særligt skal læse op på, baseret på hvad andre elever har fortalt om eksaminerne:
"Jeg havde hørt, at vi til eksamenen ville blive hørt meget i brøker. Derfor gik jeg meget i dybden med det i min forberedelse, men så glemte jeg de andre emner."
Til den første eksamen havde Thor derfor læst exceptionelt meget op på brøkregning, fordi de havde fået at vide, at det ville fylde meget til eksamenen. Det resulterede i, at han blev superskarp på brøkerne, men også at han ikke fik tid nok til at læse op på andre vigtige dele af matematikken. Herunder koordinatsystemer, ligninger og algebra.
Efter eksamenen fik Thor den nedslående besked – ikke bestået. Her blev det meget tydeligt for ham, hvor vigtigt det er at få forklaret tingene på en måde, som passer til lige netop hans måde at lære på. Det blev startskuddet til forløbet med mentor Kasper.
En gammel matematiklærers tricks i nye digitale klæder
Kasper på 22 år læser til bygningskonstruktør og har været mentor siden 2017. Han er selv blevet inspireret af sin matematiklærer, som pakkede læringen ind i historier og gav plads til leg – stadig med udgangspunkt i pensum. I dag tænker Kasper derfor matematikken både pædagogisk og kreativt, og det brugte han også i sit forløb med Thor:
”Frem for to mærkelige symboler i procentregning fortalte jeg Thor om romerne. Når de skulle i krig, blev de stillet op i 10 x 10, som samlet blev til 100”. Jeg gav regnestykkerne liv, så de blev lettere at huske.”
Hybrid-forløb gjorde det muligt at nå hele pensum på to uger
Kasper og Thor havde kun to uger til at blive klar til reeksamen, så forløbet blev til en kombination af online og fysiske møder. En sammensætning, som gav et fleksibelt, varieret og spændende forløb:
”Det var lige som at mødes – bare over computer. Jeg kunne spørge om de samme ting igen og igen. Stille alle de dumme spørgsmål. Kasper er god til at lære fra sig.”
Helt lavpraktisk betød vekslingen mellem online og fysisk undervisning også, at de kunne nå mere. Strukturen, de fulgte, så sådan her ud:
- Mødes til teoretisk gennemgang af regler
- Gå hjem og løse opgaver
- Uploade opgaver til fælles platform
- Gennemgå opgaverne sammen med mentoren online
Med hybrid-forløbet kombinerede Kasper og Thor det bedste fra begge verdener. De fik intensiveret forløbet og sikret en tilpas mængde af hjemmearbejde og møder. Kasper fortæller blandt andet, at han tog afsæt i den gennemgåede teori fra deres fysiske møder, når han gav Thor ´lektier for´ til senere på dagen.
Når Thor uploadede sine opgaver, gav Kasper ham feedback ved brug af de forskellige features på MentorDanmarks platform. Thor kunne dermed følge med i Kaspers mundtlige forklaringer, samtidig med at han så Kasper skrive formlen på den skærm, de begge kunne se. Kasper oplevede selv onlineundervisningen som ret effektiv til deres behov:
”Jeg fungerede lidt som ham vennen, man ringer til med de svære spørgsmål. På platformen kunne jeg gå ind og finde en fejl og markere, så Thor selv kunne løse fejlen. Det virkede rigtig godt.”
På skærmen kunne de også tage et sæt ”sænke slagskibe” og på den måde få helt styr på koordinatsystemet, som var en af Thors største udfordringer.
Husk at passe din PlayStation
Både Thor og Kasper gik ind til mentorforløbet med iver og engagement. Det kan man faktisk ikke undgå, mener de begge. Men man skal også huske at passe på sig selv. Det måtte Kasper også sige til Thor flere gange:
”Når vi mødtes, havde han nærmest lavet for meget. Jeg måtte sige til ham – nu går du hjem og spiller PlayStation i to timer, inden du kigger på flere lektier.”
Da dagen for reeksamenen kom, følte Thor sig klar. Han var faktisk så klar, at han fik dobbelt så mange point som til sidste eksamen! Det var en kæmpe personlig og faglig sejr for Thor:
”Det var en meget positiv oplevelse. Hvis jeg kan bestå den her matematikprøve, så kan jeg også mange andre ting. Jeg er blevet motiveret. Til vinter skal jeg have matematik igen. På et sværere niveau. Og der ved jeg allerede, at jeg skal have en mentor. Det er jo en investering i sig selv.”
Thor og Kasper fik forløbet til at spille med det bedste fra både onlineundervisning og de fysiske møder.
Giga highfive til begge herfra!