Elever får online undervisning
Pernille Petersen
Kommunikationsmedarbejder
Indholdsfortegnelse Solstrålehistorier 26. marts 2020 Tilmeld nyhedsbrev

Solstrålehistorie: Iben og Maja får online undervisning i Bruxelles

Da Maja og Iben flyttede til Bruxelles, mødte de et skolesystem, der var meget anderledes end det danske, og de oplevede store udfordringer i matematik. Heldigvis var der hjælp at hente, og med muligheden for online undervisning kunne pigerne få lektiehjælp i Bruxelles.

Da Iben og Maja flyttede med familien til Belgien, mødte de et skolesystem, der var meget anderledes end i Danmark. Familien fortæller, at man allerede, når man er 12 år gammel, skal vælge, hvilken uddannelsesvej man vil gå. Samtidig giver uddannelsessystemet ikke mange chancer, hvilket Maja sætter ord på:

”Det er hele tiden test, test, test. Så det kan godt være meget stressende. Vi har to eksamener i løbet af året – en før jul og en før sommerferien, og hvis man ikke består eksamenen, så ryger man et niveau ned.”

Hjemme i Danmark havde Maja og Iben modtaget mentorhjælp i matematik, og med muligheden for online undervisning kunne pigerne også få lektiehjælp af en mentor i Bruxelles.

På den anden side af skærmen sidder Iben og Majas mentor, Eva Marie. Hun er 18 år gammel, og sidste år blev hun student fra Fredericia Gymnasium. Lige nu holder hun sabbatår, som hun bl.a. bruger på at skabe skoleglæde hos børn og unge, inden hun skal begynde på universitetet.

”Jeg underviser Maja og Iben online. Det fungerer ret godt, og man kan godt være til stede, selvom man ikke er fysisk til stede sammen med eleven.”

Selvom pigerne er flere kilometer væk, så føles det nemlig ikke sådan med de forskellige features og funktioner, som det online læringsrum tilbyder:

”Den online undervisning fungerer helt lavpraktisk ved, at vi aftaler et bestemt tidspunkt for undervisningen. Et par minutter før opretter jeg et klasselokale, og jeg sender et link til familien. Så kommer man ind på en platform, hvor vi kan se hinanden, og der er også et whiteboard. Derudover kan man uploade dokumenter og dele skærme. Man kan også tegne og pege. Det bruger jeg meget.”

Både Iben og Maja er glade for online undervisningen, og Iben uddyber:

”Ved online undervisningen laver man præcis det samme som ved den fysiske undervisning. Forskellen er bare, at da vi mødtes fysisk, så tegnede mentor i hånden, og når vi får undervisning online, så er det på et whiteboard på skærmen.”

Selv kaninen bliver en del af undervisningen en gang imellem

Hver tirsdag underviser Eva Marie Iben, og hver torsdag underviser hun Maja.

”Når man er søskende, har man ikke altid lyst til at dele alting med hinanden. Derfor underviser jeg pigerne hver for sig. Det kræver, at jeg har skulle aflæse begge piger og tilpasse undervisningen til hver enkelt. Men det, synes jeg ikke, har været noget problem.”

Pigernes mor, Trine, fortæller, at Eva Marie er et super godt match til begge piger:

”Eva Marie er rigtig god. Hun er dygtig og tålmodig. Hvis pigerne ikke forstår det, så forklarer hun det 27 gange, indtil det sidder fast. Også selvom opgaverne er på hollandsk – så klarer Eva Marie det i stiv arm.”

Tålmodighed er også et nøgleord for Eva Marie og noget, hun mener, er en vigtig egenskab i et mentorforløb:

“Det handler om tålmodighed – både fra elev og mentor. Eleven skal være opsat på, at det tager tid og kan være hårdt at blive bedre i et fag. Samtidig kræver det også tålmodig fra mentoren, som ofte skal forklare det samme igen og igen.”

Eva Marie fortæller desuden, at det, som hun lægger allermest vægt på i sine forløb, er, at der skal være en connection. Hun kan godt lide den tætte relation, man får, og derfor er det vigtigt for hende, at matchet er vellykket, og at man for eksempel kan snakke om andre ting end kun lektier:

”Jeg kan bedst undervise, hvis jeg føler, der er en connection. Hvis vi for eksempel kan joke og være afslappede, mens vi laver lektier – og det er der også mulighed for gennem skærmen. For eksempel har pigerne en kanin, der siger sjove lyde i baggrunden – og så snakker vi om det.”

Online undervisningen gør det altså muligt for pigerne at følge med i matematik trods et skolesystem, der er langt fra det danske, og faktisk er pigerne så glade for online undervisningen, at de netop har forlænget forløbet.

”En kæmpe fordel at kunne undervise på afstand i disse tider”

Online undervisningen med Maja og Iben startede tilbage i september og var det første onlineforløb, Eva Marie havde. Lige for tiden er alle Eva Maries forløb dog skiftet ud med online undervisning grundet risikoen for smitte og spredning, mens Covid-19 står på.

Online undervisningen giver således mulighed for undervisning fra Middelfart helt til Bruxelles, men har også vist sig at være en kæmpe fordel i tider som disse. Det sætter Eva Marie ord på:

”Med online undervisning er det en kæmpe fordel, at man ikke er geografisk begrænset. Hvis du ligesom Maja og Iben sidder i en situation, hvor du ikke ville kunne få en mentor, giver online undervisningen dig mulighed for at få en mentor alligevel. Især i disse tider er det også en kæmpe fordel at kunne undervise på afstand."

Vil du læse mere om, hvordan vores online undervisning fungerer? Så klik lige her.

Solstrålehistorier

Se alle

Månedens solstrålehistorie: Vejen til drømme-gymnasiet
Fiona fik brug for en mentor. Nu afslutter hun 9. klasse og starter på..
Solstrålehistorie: Sophia har fået lyst til at række hånden op
Når Sophia sætter sig i sit klasselokale og får lyst til at række hånd..
Månedens solstrålehistorie: Når skoleglæden vender tilbage
Siden november 2021 har Emma haft Karoline som mentor. ..
Månedens solstrålehistorie: A lesson learned: Ikke giv op, når det er svært
Når den står på engelskundervisning med mentor Myra, er kedsomheden li..
Månedens solstrålehistorie: ”Jeg har lært mere på de her dage, end jeg har lært på to år”
Freja oplevede udfordringer i matematik, og familien valgte at opsøge ..
Månedens solstrålehistorie: Rasmus – en kammerat man laver opgaver med
Philip går i 2. g i gymnasiet og får hjælp i matematik og fysik af Ras..
Solstrålehistorie: Kira tog et kvantespring i matematik
Både mor og datter var lidt skeptiske over for lektiehjælp i starten, ..
Solstrålehistorie: Fra tåre til verdens bedste matematiktime
Allerede i 2. klasse var Vidas motivation for skolen fuldstændig forsv..
Solstrålehistorie: Helt høj på læring
Lærke startede med at få lektiehjælp i folkeskolen og fortsatte gennem..
Solstrålehistorie: Hvis Freja ikke fik hjælp ville det gå galt
Efter Freja fik konstateret angst, begyndte hendes karakterer i matema..
Solstrålehistorie: "Anton voksede en halv meter hos LæseHeltene"
Anton har fået hjælp til at blive bedre til at læse gennem et forløb h..
Solstrålehistorie: Hele familiens redning
Når mentor Sofie træder ind ad døren, så føles det som et familiemedle..
lukke ikon

Har du spørgsmål?

Har du et spørgsmål, som du ikke kan finde svar på her, så skriv endelig til os på info@mentordanmark.dk
Vi vender tilbage hurtigst muligt.