Vi elsker solstrålehistorier – og derfor hylder vi én hver måned. Denne måned har vi fokus på Frederik, der med hjælp fra sin mentor Trine har fundet en læselyst, som han ikke troede, han havde. Trine fortæller:
”Jeg tror egentlig, at den største udvikling er, at Frederik er begyndt at læse selv. Vi har læst meget sammen, og Frederik er blevet bidt af at læse selv og har endda været ude og købe Stephen King bøger, som han læser derhjemme. Så diskuterer vi bøgerne, når vi mødes.”
Frederik startede sit mentorforløb i marts 2019, og familien har været så glade for Trine, at de indtil videre har forlænget forløbet til marts 2020.
Det er især Trines humor og hendes evner til at lære fra sig, der har gjort, at familien er så glade for hende. Frederik fortæller:
”Hun er en sjov person og god til at forklare tingene på måder, som giver mening. Hun forklarer det på en måde, der giver 1000 gange mere mening, end den mine lærere gør.”
Også Frederiks mor, Bente, roser Trines måde at lære fra sig og kan godt lide, at hun tænker ud af boksen:
”Vi synes fx, at det var genialt, da hun foreslog, at Frederik kunne se film og serier med undertekster for at blive bedre til at stave. Det var der ingen, der havde foreslået os før.”
Ifølge Trine startede hun med at introducere film med undertekster for at vække Frederiks nysgerrighed for sproget. Senere begyndte hun også at introducere længere bøger for Frederik og prøve at give sin læselyst videre:
”Jeg har prøvet at give min læselyst videre. Jeg er selv glad for at læse og synes, at sproget er fantastisk. Jeg kan fx godt lide at læse Stephen King. Derudover har mit mål været, at det skal være en lyst og ikke en pligt. Frederik skal ikke tænke, at det er godt at være god til dansk, for det får man brug for, men han skal selv have lyst til at blive bedre.”
Læselysten og introduktionen til nye bøger er også noget Bente fremhæver:
”Trine har hjulpet med at finde bøger, for det kan være svært. I skolen er der lidt en tendens til, at man kun kan læse det, vi kalder ’pattebørnsbøger’, hvis man har svært ved at læse. Men Trine har hjulpet med at finde nogle helt andre bøger. Fx læser Frederik nu Stephen King.”
Både Trine og Frederik fremhæver, at de har det sjovt og hygger sig, når de har undervisning. Derudover fortæller Trine, at forløbet med Frederik er et af de længste forløb, hun har haft. Hun ser det længere forløb som en stor fordel, da relationen kun bliver tættere og tættere. Fx har Trine delt sine oplevelser og egne udfordringer med at gå i skole med Frederik:
”Jeg har også været på hans alder og også oplevet, at nogle prøver gik helt galt. Derfor kan jeg sige, det skal nok gå. Du er dygtig, og du arbejder for tingene og udvikler dig hele tiden. Derfor skal du ikke gå så meget op i karakterer. Det andet er vigtigere.”
Også Frederiks mor, Bente, fremhæver Frederik og Trines kemi, og hun mener, at det er stærkt, at Trine giver så meget af sig selv:
”Jeg synes, det er super stærkt, at Trine giver noget af sig selv. Fx har hun fortalt, at hun også selv havde svært ved nogle ting, da hun gik i folkeskole. Men at det pludselig vendte for hende, og det er super gode erfaringer og super stærkt at give videre.”
Derudover fremhæver Trine, at de længere forløb i større grad giver mulighed for at følge sin mentees udvikling:
”Frederik er i rivende udvikling, og der sker noget hele tiden. At jeg har fået lov til at følge ham så længe betyder, at jeg virkelig kan se udviklingen. Fx kan vi lave nogle andre øvelser, som er på et meget højere niveau, end vi kunne for eksempelvis 4 måneder siden. Det gør det endnu sjovere.”
Også Frederiks mor, Bente, er enig i, at familien kan mærke en stor udvikling:
”Vi som forældre kan mærke, at Frederik tror mere på sig selv. Han kan klare de her opgaver i dansk, som han bliver stillet over for. Han er blevet styrket i at tro på, at han kan tingene. Og de ting, han har lært med Trine, kan han bruge, når han sidder i klassen.”
Også Frederik fremhæver, at han har fået en større tro på sig selv:
”Jeg føler mig meget mere sikker. Og kan sige: ’Det her kan jeg godt, for det har jeg lavet med Trine’”.
En af grunden til den store udvikling skyldes ifølge Frederik Trines måde at undervise på:
”Nogle gange bruger lærerne ord, der ikke giver mening i mit hoved. Men når Trine underviser mig, giver det meget mere mening. Og så er undervisningen koncentreret kun om mig og ikke mange andre elever i klassen. Derfor lærer jeg meget hurtigere med Trine, end jeg lærer i skolen.”
Om sin undervisningsform fortæller Trine selv, hvad hun lægger vægt på:
”Jeg lægger meget vægt på, at hvis man virkelig skal være god, skal der være en lyst og motivation. Derfor går jeg meget op i at styrke lysten og motivationen hos mine mentees.”
Og det, må man virkelig sige, er lykkedes her. Frederik har nemlig fået motivation og lyst til at blive bedre til at læse og skrive – og han læser nu på helt egen hånd Stephen King.
Stort skulderklap til både Frederik og Trine for deres samarbejde og gåpåmod.