Hun fortæller:
"Da jeg gik i 9. klasse, begyndte jeg at hjælpe en elev med lektierne og fandt på den måde ud af, at jeg rigtig godt kunne lide at lære fra mig. Jeg havde også tanker om at blive lærer – en ide, jeg slet ikke har lagt på hylden – så da jeg hørte, at man faktisk kunne blive underviser som studiejob, så var det jo helt vildt oplagt at prøve af. Det udviklede sig så til at være det bedste job, jeg nogensinde har haft. Jeg er virkelig glad for det."
Men hvad er det lige præcis ved mentorjobbet, som Sofie er så vild med? Hun fortæller:
"Mentorjobbet giver mig bare så meget. Jeg tror mest af alt, det skyldes, at man skal være noget for nogen. Man hjælper et andet menneske med at bryde ud af en ond cirkel af nederlag og dårlig selvtillid og er med helt tæt på, når det lykkes. Det er en ret vild oplevelse, og det giver jo også mig et selvtillidsboost både på det faglige og personlige plan, fordi jeg kan se, at jeg faktisk kan gøre en forskel. Noget helt andet er, at det giver super god mening for mig, at få tingene opfrisket. Når vi fx sidder og øver engelsk ordstilling, så gavner det jo også min egen faglighed, så det er jo en win-win!"
Der er ingen tvivl om, at Sofie er noget helt særligt for sine elever. Hendes elever og deres familier er nemlig utroligt glade for Sofie, og når et forløb afsluttes, så er det ofte med tårevædet afsked. Sofie knytter sig nemlig rigtig meget til sine elever. Hun fortæller:
"Jeg knytter mig rigtig meget til mine elever. Man er jo igennem en kæmpe udvikling sammen, så det er nærmest uundgåeligt at komme rigtig tæt på hinanden. Man kæmper på en måde sammen med sine elever og er ligeså spændt som dem, når de er til en prøve eller eksamen, og man fejrer samtidig også succesoplevelserne sammen. På den måde bliver det meget mere end et arbejde for mig, og det er derfor heller ikke altid lige nemt at sige farvel. Men det er det hele værd – uden tvivl."
Udover at være en enorm støtte og god ven for sine elever, så er Sofie også ekspert i at give dem det faglige skub, de har brug for. Men det er ikke et resultat af lange timer med terpning og opgaveløsning – tvært imod. Hun fortæller:
"Når jeg underviser en elev, så er det først og fremmest vigtigt for mig, at det skal være en god oplevelse for eleven. Undervisning skal være noget de ser frem til, og de skal få nogle succesoplevelser i det fag, som de har udfordringer i, så de får en følelse af, at de faktisk godt kan. På den måde får de en ny indgangsvinkel til læring generelt, og så vokser skolelysten og motivationen, og derefter begynder den faglige udvikling at tage fart helt af sig selv."
Sofie har mange tricks i ærmet, som hun bruger til at sikre, at undervisningen bliver en sjov og god oplevelse for eleven. Ét af disse tricks handler om at skjule læringen i noget sjovt som spil og lege. Hun fortæller:
"Jeg gør meget brug af lærerige lege og spil i min undervisning for at vise mine elever, at læring ikke behøver at være kedeligt. Jeg har fx en ordblind elev i engelsk, der var gået helt død i læsning og traditionel undervisning, så vi spillede spil som "hvem er hvem" på engelsk til at udvide hans ordforråd. På den måde gik der konkurrence i den, hvilket motiverede ham, og så begyndte den faglige udvikling også at tage fart. Og den tog ikke bare lidt fart – i løbet af vores forløb rykkede han sig faktisk fra en specialklasse til en normal klasse, og det var en kæmpe sejr - både for ham og mig!"
Vi er så glade for at have et mentorhold fyldt med stjerner som Sofie!
Er der også en mentor gemt i maven på dig? Så kan du ansøge lige her.