I denne måned har vi talt med Daniel, som har oplevet en kæmpe udvikling gennem sit mentorforløb med Matilde. Matilde har nemlig mødt Daniel i øjenhøjde og på den måde har Daniel rykket sig helt utroligt meget – både på det faglige og personlige plan. Og det er jo lige præcis dét, det hele handler om!
Daniel går i 7. klasse og har tidligere kæmpet med danskfaget, og det førte til frustrationer og manglende motivation. På mange måder savnede han succesoplevelser og et fagligt skub, der kunne give ham den faglige selvtillid og motivationen tilbage. Heldigvis er det netop dét, mentorforløbet med Matilde har givet ham. Daniel fortæller:
”Jeg har lært meget, og jeg har løst opgaver, som jeg ikke troede, jeg kunne løse. Når man pludselig mærker, at man kan tingene, så er det meget sjovere.”
Ifølge Daniels far, Carsten, har Daniel rykket sig utroligt meget. Han er blevet fagligt stærkere og meget mere motiveret, og det skyldes Matildes anderledes måde at undervise på:
”Matilde er rigtig god til at læse Daniel, og hun formår at dreje undervisningen hen på noget, der interesserer Daniel, så han bliver motiveret til at lære. På den måde har hun vækket en interesse hos Daniel, og har ser faktisk altid frem til undervisning med Matilde!”
Matildes anderledes undervisningsstil er dog ikke tilfældig. Hun gør nemlig meget ud af, at tilpasse undervisningen til den enkelte elevs behov og interesser for at øge motivation og lyst til læring. Hun fortæller:
”Daniel er en rigtig fodbolddreng, og derfor forsøgte jeg at motivere Daniel ved at bygge undervisningen op på en anden måde og undervise ud fra hans interesser. Når vi eksempelvis har øvet diktat, fik jeg det til at handle om hans yndlingsfodboldspiller. På den måde har han kunne se, at læring ikke behøver at være kedeligt, og han har fået en hel ny nysgerrighed.”
Daniels far, Carsten, fortæller også, at der er sket et mærkbart spring i Daniels faglige udvikling, og det gælder især i danskfaget. Førhen fik Daniel nemlig 5. klasses diktater, men kan nu løse diktater på sit eget klassetrin! Udover den faglige udvikling har Daniel også rykket sig personligt, og det kan især Matilde skrive under på:
”Før var Daniel meget genert, men jeg kan mærke, at han nu tør at sige mig imod og drille mig. Jeg tror, det skyldes, at han har fået nogle succesoplevelser, der har givet ham troen på sig selv tilbage – og det er bare så skønt at se som mentor!”
Daniel kan også mærke en forandring. Han fortæller:
”Jeg har aldrig troet på mig selv særligt meget i skolen, men Matilde har hjulpet mig til at få troen på mig selv.”
Udover at lave lektier har Daniel og Matilde det også super sjovt sammen, og de har fået et rigtig godt venskab. Samtidig har Matilde givet Daniel en masse succesoplevelser, og det fortæller Daniels far, Carsten, om her:
”Daniel har fået en masse aha-oplevelser, og så er han blevet mere nysgerrig. Matilde forklarer det anderledes og bedre, end hvad både skolen og jeg selv kan. Pludselig er det blevet interessant at lære om Pythagoras, og Daniel kom selv og ville vide mere – og det er Matildes store fortjeneste.”
Daniels far beskriver derudover Daniels udvikling som en rejse. Selvom Daniel allerede har rykket sig enormt meget, så er det nemlig som om, at Matilde hele tiden tager Daniel med på en ny rejse. Og hun viser ham, at det, han lærer, faktisk kan bruges til noget. Matilde indså nemlig hurtigt, at Daniel fungerer bedst, når han kan få tingene vist på nye og anderledes måder. Hun fortæller:
”Jeg ville gerne vise Daniel, at læring godt kan være sjovt og anderledes, end den klassiske undervisning man får i folkeskolen. Derfor har vores undervisning budt på lidt af hvert; vi har lavet konkurrencer og andre aktive øvelser. På den måde har jeg kunnet mærke, at Daniel har fået blod på tanden, og hans udvikling tog hurtigt fart!”
Hos MentorDanmark er vi utroligt imponerede over Daniels udvikling. Ikke nok med at Daniel har rykket sig to klassetrin op i diktat, så er der også sket et kæmpe spring i forhold til Daniels motivation og lyst til at lære – og det er bare skønt at se!
Andrea, Kommunikationsmedarbejder
Andrea er studentermedarbejder i kommunikationsafdelingen. Hun har fokus på at skabe relevant og givende læsestof til elever og forældre.