Nyt samtaleværktøj sætter fokus på skoletrivsel blandt unge i fokus

I en tid, hvor børn og unges trivsel i Danmark er under pres, bliver det stadig vigtigere at finde nye måder at støtte dem på. Derfor har MentorDanmark udviklet et nyt samtaleværktøj, der sætter fokus på trivsel.

Fokus på trivsel blandt børn og unge: En nødvendighed i 2024

I en tid, hvor børn og unges trivsel i Danmark er under pres, bliver det stadig vigtigere at finde nye måder at støtte dem på. Undersøgelser viser, at mange unge oplever stress, angst og ensomhed i deres skolegang, og behovet for værktøjer, der kan hjælpe med at skabe trygge og støttende miljøer, er større end nogensinde før. For at imødekomme det voksende behov lancerer MentorDanmark et innovativt samtaleværktøj, der skal hjælpe elever, lærere og forældre med at tage hul på de svære samtaler om trivsel, identitet og personlig udvikling.

Nye samtalekort fremmer åben dialog om trivsel

MentorDanmark har i samarbejde med Small Talk - Big Questions® udviklet et nyt sæt samtalekort i samråd med trivselsrådgiver Amy Doherty Jönsson, ledelsesrådgiver Mie Grønlykke og Skærmsund-forfatter Katja Bamberger Bro. Disse kort er designet til at åbne op for vigtige samtaler om trivsel, klassedynamik og personlig udvikling i trygge rammer. Samtalekortene giver lærere, forældre og elever mulighed for at engagere sig i åbne og meningsfulde dialoger om de udfordringer, som unge står over for i dag – både i og uden for skolen.

"Vi ved, at et positivt og støttende læringsmiljø er afgørende for elevernes succes. Skoletrivsel handler ikke blot om gode karakterer, men om at skabe et inkluderende rum, hvor eleverne føler sig set, værdsat og respekteret," udtaler Nicklas Kany – stifter af MentorDanmark. "Med disse samtalekort ønsker vi at bidrage til, at alle elever kan udvikle sig både fagligt og socialt i et trygt miljø." 

Positiv modtagelse på skolerne

De nye samtalekort har allerede været i brug i flere danske skoler, hvor de har haft en positiv indvirkning på elevernes trivsel.

"Samtalekortene har givet os et værdifuldt redskab i vores daglige arbejde med elevernes trivsel til at tale om emner, som eleverne normalt finder svære at bringe op. Det har styrket fællesskabet og skabt en mere åben atmosfære og tillid i klassen”, lyder det fra Hans Kristensen, skoleleder på Kildegård Privatskole.

Eleverne har også selv mærket en forskel. En dreng i 8. klasse fortæller: "Det var sjovt, da vi talte sammen om forskellige emner. Det var også fedt, at vi alle var enige om, at vi synes, at fremlæggelser i skolen var mindre sjove. Jeg kom i gruppe med nogle, jeg normalt ikke snakker med - så det var godt at tale med andre, end man plejer."

”Vi synes, at samtalespillet var mega fedt. Man kunne få sine tanker og følelser ud”, lyder det fra Aya i 7. klasse.

Disse udtalelser understreger den positive effekt af at skabe dialog mellem elever, der normalt ikke omgås hinanden. Det er netop denne form for interaktion, som samtalekortene skal fremme, for at styrke fællesskabet og sikre en bedre trivsel – både i skolen og hjemme.

Lige nu er spillet til test på 25 skoler rundt om i landet, hvor det anvendes i både undervisningen, trivselsdage og gives ud på forældremøderne.

Kontaktinformation for uddybende kommentarer

Nina Illum Nørregaard,
Kommunikations- og marketingchef
MentorDanmark
Tlf.: +45 60138522
nno@mentordanmark.dk
https://mentordanmark.dk/

Om MentorDanmark

MentorDanmark – en del af Gyldendal – er Nordens største lektiehjælpsvirksomhed med mere end 5.000 mentorer, som i de seneste 11 år har hjulpet mere end 80.000 familier med kvalitetssikret lektiehjælp.

Vi er motiverede af at gøre en forskel for børn og unge – både fagligt og personligt. En mentor er en rollemodel og et forbillede i et ungt menneskes liv, og den opgave tager vi seriøst. For os handler det om at oplyse, inspirere og skabe lyst til læring.

Vores koncept er simpelt: Vi engagerer landets dygtigste studerende til at hjælpe elever fra grundskolen og gymnasiet med deres faglige udfordringer. Vores mentorer har fået 12 og 10 i deres undervisningsfag og bliver alle testet på deres personlige, faglige og pædagogiske kompetencer, inden de bliver mentorer, hvorefter de videreuddannes løbende.

Vi er en del af Gyldendal, en institution kendt for sin forpligtelse til kvalitet og uddannelse, og vi deler ambitionen om at oplyse og inspirere - i vores tilfælde børn og unge.

MentorDanmark er ikke kun en lektiehjælp - det er et løfte om at skabe en positiv forandring for den enkelte elev og bringe skole- og læringsglæden tilbage.

lukke ikon

Har du spørgsmål?

Har du et spørgsmål, som du ikke kan finde svar på her, så skriv endelig til os på info@mentordanmark.dk
Vi vender tilbage hurtigst muligt.