Shutterstock 739658797 lille 1

SRP: Sådan laver du en indholdsfortegnelse i Word

En indholdsfortegnelse viser din opgaves indhold, hvilket er meget essentielt i så stor en opgave som SRP. Det er derfor en fordel at få Word til at autogenere en indholdsfortegnelse, men hvordan er det nu lige, at man får den til det? Læs med her, hvor vi guider dig til at lave en korrekt indholdsfortegnelse i Word.


Hvordan deler man de mange afsnit op?

SRP er den største skriftlige opgave i gymnasiet, hvilket betyder, at din opgave skal bestå af mange forskellige dele. Har du brug for at få genopfrisket, hvad din SRP konkret skal indeholde? Så klik her, hvor vi oplister de forskellige dele og giver dig 7 skriveråd med på vejen.

Fordi opgaven skal være 15-20 sider lang, er det supervigtigt, at du husker at dele dine afsnit op i mindre dele. Det vil sige, at når du fx skriver din redegørelse, så inddel den i mindre afsnit i stedet for ét langt. Ved at dele afsnittene op skaber du et bedre flow i din opgave, og du sikrer, at dine læsere ikke er i tvivl om, hvad der er det vigtigste i det pågældende afsnit.

På billedet herunder kan du se et eksempel på en opdeling af en redegørelse. Redegørelsen starter ved ”Stigende interesse for ældrelitteratur og -film”, hvorefter de fire underoverskrifter indikerer, hvad omdrejningspunktet er i de enkelte afsnit. Ved at nummerere dine afsnit er du sikker på, at dine læsere hele tiden er klar over, hvor langt i opgaven de er.

Lav kreative overskrifter i Word

Når du har fået inddelt dine afsnit, skal de have en overskrift, og her er det en god idé at være lidt kreativ. De fleste vejledere vil nemlig ikke så gerne se overskriften ”Redegørelse”, da det godt kan blive lidt kedeligt og intetsigende. Prøv derfor i stedet at lave nogle fængende overskrifter, som indrammer indholdet i de forskellige afsnit. Men for en sikkerheds skyld, så forhør dig hos dine vejledere omkring, hvad de gerne vil have, at du gør.

Når du har fundet på en række kreative overskrifter, er det tid til at få Word til at autogenere en indholdsfortegnelse for dig. Det gør du ved at vælge forskellige typografier til dine afsnit, og du finder menuen under ”Hjem” i Word. Herefter markerer du din overskrift og trykker på typografien ”Overskrift 1”, hvortil dine underoverskrifter skal være ”Overskrift 2”. På den måde ved Word, hvad der er henholdsvis overskrifter og underoverskrifter, så den automatisk kan lave den korrekte inddeling for din opgave. Når du har markeret alle dine afsnit, kan du bagefter gå ind og ændre overskrifternes farve, skrifttype og -størrelse, efter hvad du ønsker.

Til slut laver du en tom side, hvor din indholdsfortegnelse skal være. Under menuen ”Referencer” finder du feltet ”Indholdsfortegnelse”, hvor du har mulighed for at vælge en af Words indbyggede indholdsfortegnelser. Og voila! Du har nu fået Word til at lave en indholdsfortegnelse for dig, og du er nu et skridt tættere på at være færdig med din SRP. Husk at opdatere sidetallene på din indholdsfortegnelse, inden du afleverer din opgave, så det er de rigtige sidetal, der fremgår. Du opdaterer tallene ved at trykke på din indholdsfortegnelse > ”Opdater tabel”.

Held og lykke med din SRP – god fornøjelse!

Signe, mentor og studentermedhjælper

Signe er mentor og studentermedhjælper i marketingsafdelingen. Gennem jobbet som mentor skaber hun et trygt læringsmiljø, og hun er optaget af at gøre læring til en leg.