Laver matematik på papir
Sofie
Studentermedhjælper
Indholdsfortegnelse Solstrålehistorier 25. april 2022 Læsetid: 8 min.

Når skoleglæden vender tilbage

Siden november 2021 har Emma haft Karoline som mentor. Emma går i niende klasse, og har i en længere periode kæmpet med en del af sine fag. Der var en masse grundlæggende færdigheder, som Emma ikke havde fået helt på plads, og samtidig havde hun heller ikke gejsten for at gå i skole.

Karoline fortæller, at det netop er en kvik pige, hun oplever, da hun første gang møder Emma. Men at den manglende motivation for skolen og lektierne er meget tydelig.

”Da jeg møder Emma for første gang, fik jeg et indtryk af en pige, som var blevet tabt i skolen for rigtig mange år siden, og derfor slet ikke havde nogen motivation for at gå i skole. Hun er enormt klog, social og kritisk anlagt. Men hun var ikke super oplagt, fordi hun ikke havde haft nogen faglige succesoplevelser.”

For Emma har det været altafgørende at få en mentor, som kunne tilrettelægge en undervisning, der passede til hendes behov. I skolen er det ikke altid, at der er tid til den enkelte elev, og Emma har ofte brug for at få tingene forklaret på forskellige måder.

”Min lærer har svært ved at forklare mig tingene, men med Karoline forstår jeg det, fordi hun giver sig tid til mig og forklarer det på måder, der giver mening for mig.”

Ligesom en storesøster

En af nøglerne til Emma og Karolines blomstrende forløb er den gode kemi. De fortæller begge to, hvordan deres timer altid er fyldt med grin og godt humør. Og det er netop dette trygge undervisningsmiljø, som er med til at styrke Emmas faglighed og motivation.

”Det er ligesom at hygge sig med en veninde, mens man laver lektier. Jeg har et rigtig godt forhold til Karoline, lidt ligesom man har med en storesøster. Hun er god til at fortælle mig, at jeg godt kan, selvom det er svært.”

Det gode match er netop vigtigt for motivationen, og Karoline fortæller om den første gang, hun for alvor oplevede Emmas udvikling.

”Det er en lidt sjov historie faktisk. Første gang jeg oplever, at Emma udviser interesse for det faglige, var en gang da vi skulle have engelsk. Hun leder efter sit penalhus, og normalt ligger det inde på skrivebordet, fordi hun aldrig tog det med i skolen; hun brugte det alligevel ikke. Hun leder og leder i 10 minutter, og jeg laver sjov med at, det kunne jo være, hun havde lagt det i skoletasken. Og så var det faktisk der, hun fandt det. Så har hun altså haft det med i skole, og hun viser mig sine håndskrevne noter. Det er første gang, det går op for mig, at nu vender det stille og roligt.”

Motivation kræver forståelse

I snart to år har Karoline været mentor, og hun valgte netop mentorjobbet, fordi hun synes, at det er utrolig berigende at kunne bidrage til børn og unges skoleglæde. Det er specielt ordet ”succesoplevelser”, som går igen i alle Karolines forløb. Hun lægger utrolig meget vægt på, at hun møder sine elever med en forståelse i deres faglige udfordringer. Noget som de måske ikke altid oplever i skolen.

”Jeg har aldrig oplevet, at mine elever kæmper i skolen, fordi de er uintelligente. Det er udelukkende fordi, de bliver mødt af et skolesystem, hvor der ikke altid er den rette plads eller tid til den enkelte elev og deres behov. Lige så snart man griber det an på en anderledes måde, så falder tiøren, og det giver nogle fantastiske resultater hver gang.”

Denne tilgang har tydeligvis hjulpet, for i dag hjælper Karoline kun Emma med matematikken. De andre fag har hun nemlig fået ret godt styr på. Hendes faglige selvtillid er styrket markant, og nu tør hun række hånden op i timerne. I starten af forløbet kæmpede Emma specielt med brøkregning – nu er det hendes yndlingsemne. Og så er hun faktisk gået fra 02 til et 7-tal!

”Jeg synes, at det fedeste er, at jeg ved, at hver gang jeg har haft time med Karoline, så har jeg lært noget nyt. Og jeg har ikke kun lært noget nyt, jeg har også lært at bruge de rigtige værktøjer til de rigtige emner”

Det er mentorer som Karoline, der gør en forskel for elever som Emma. Og det er dét, vi brænder for hos MentorDanmark.

Solstrålehistorier

Se alle

Månedens solstrålehistorie: Vejen til drømme-gymnasiet
Fiona fik brug for en mentor. Nu afslutter hun 9. klasse og starter på..
Solstrålehistorie: Sophia har fået lyst til at række hånden op
Når Sophia sætter sig i sit klasselokale og får lyst til at række hånd..
Månedens solstrålehistorie: A lesson learned: Ikke giv op, når det er svært
Når den står på engelskundervisning med mentor Myra, er kedsomheden li..
Månedens solstrålehistorie: ”Jeg har lært mere på de her dage, end jeg har lært på to år”
Freja oplevede udfordringer i matematik, og familien valgte at opsøge ..
Månedens solstrålehistorie: Rasmus – en kammerat man laver opgaver med
Philip går i 2. g i gymnasiet og får hjælp i matematik og fysik af Ras..
Solstrålehistorie: Kira tog et kvantespring i matematik
Både mor og datter var lidt skeptiske over for lektiehjælp i starten, ..
Solstrålehistorie: Fra tåre til verdens bedste matematiktime
Allerede i 2. klasse var Vidas motivation for skolen fuldstændig forsv..
Solstrålehistorie: Helt høj på læring
Lærke startede med at få lektiehjælp i folkeskolen og fortsatte gennem..
Solstrålehistorie: Hvis Freja ikke fik hjælp ville det gå galt
Efter Freja fik konstateret angst, begyndte hendes karakterer i matema..
Solstrålehistorie: "Anton voksede en halv meter hos LæseHeltene"
Anton har fået hjælp til at blive bedre til at læse gennem et forløb h..
Solstrålehistorie: Hele familiens redning
Når mentor Sofie træder ind ad døren, så føles det som et familiemedle..
lukke ikon

Har du spørgsmål?

Har du et spørgsmål, som du ikke kan finde svar på her, så skriv endelig til os på info@mentordanmark.dk
Vi vender tilbage hurtigst muligt.