Månedens solstrålehistorie: Den faglige selvtillid

Vi elsker solstrålehistorier – og derfor hylder vi en hver måned!

I sidste uge begyndte de fleste elever i skole igen efter sommerferien, og derfor hylder vi denne måned sommerboostet, der gav en skolestart fuld af motivation og faglig selvtillid.

Forskning viser, at den lange sommerferie giver en hel måneds tabt skolelærdom. Vi synes, at det er vigtigt at holde ferie og give hovedet noget ro, men det er ærgerligt at lade SÅ megen viden gå tabt. Derfor tilbyder vi i sommerferien et intensivt sommerboost, som med sjov og motiverende undervisning sikrer en skolestart fuld af gåpåmod og faglig selvtillid.

En, der har haft sådan et forløb, er Celine, der nu går i 8. klasse. Hun havde nogle udfordringer i engelsk og kæmpede med at føle sig mere sikker, når hun skulle tale engelsk. Celine blev matchet med mentor, Louise, som har udfordret Celine og givet undervisning, der har rykket Celine enormt meget på det intensive forløb, hun havde i sommerferien:

”Jeg havde meget svært ved at tale og skrive engelsk, og jeg kunne ikke så mange ord. Nu kan jeg sige mange flere ord og hele sætninger – det har jeg aldrig nogensinde kunnet.”

Celine fortæller, at hun og Louise øvede ord ved at sætte post-its på tingene derhjemme i huset. På den måde kunne Celine på en sjov og lærerig måde få et større ordforråd. Det er nemlig vigtigt for Louise at vise sine mentees, at det kan være sjovt at lære:

”Jeg går ind for leg og læring. Jeg vil gerne give eleven en fornemmelse af, at det kan være sjovt at lære. Derfor går jeg også meget op i, at eleven har det godt med det, vi laver. Udover det faglige, så spørger jeg også meget ind til eleven og sætter mig ind i elevens interesser.”

Celine og Louise lavede også spil, hvor de med udgangspunkt i Celines interesser havde en dialog på engelsk. For eksempel er Celine hesteinteresseret, og derfor talte de om heste på engelsk.

Udover den alternative undervisningsform skabte Louise også et trygt læringsrum for Celine. Celine fortæller:

”Når jeg er i skolen, tør jeg ikke sige så meget. Med Louise var jeg aldrig bange for at sige noget, for jeg vidste jo godt, at hun ville hjælpe mig. Jeg havde det meget bedre med at tale engelsk foran hende, for hun rettede mig på en god måde, og det gjorde mig tryg ved at tale engelsk.”

En-til-en-relationen er også noget, Louise fremhæver, og hun ser en stor styrke i eneundervisningen, der giver mulighed for at målrette undervisningen til den enkelte elevs faglige niveau og interesser.

For Celine har det ikke været noget problem at skulle have undervisning i sommerferien, for hun kan godt lide at gå i skole, og hun var meget motiveret for at lære engelsk:

”Min motivation var høj, for jeg ville bare så gerne blive bedre og lære det her fag.”

At det var sommerferie skulle dog alligevel kunne mærkes, og derfor byggede Louise undervisningen op efter, at de skulle have det hyggeligt og sjovt, samtidig med at Celine lærte. For eksempel brugte Louise naturen og det gode vejr i undervisningen:

”Vi udnyttede det gode vejr. Vi gik ture og brugte nærmiljøet. For eksempel talte vi engelsk om de personer, vi mødte på vores vej. Vi var også en tur i Føtex, hvor vi talte om varerne, og jeg stillede en masse spørgsmål på engelsk.”

Det intensive forløb har virkelig båret frugt, og Louise fortæller, at Celine har gennemgået en kæmpe udvikling:

”Celine har helt klart forbedret sit engelsk. Hendes ordforråd er blevet meget større, og så er hun blevet meget mere sikker på sig selv, og hun tør at tale engelsk nu.”

Et af Celines mål var at blive så sikker i at tale engelsk, at hun turde kaste sig ud i at tale engelsk på familiens sommerferie – om dette mål lykkedes, svarer Celine på her:

”Jeg tror jeg talte med omkring tre mennesker på ferien – og så har jeg også bestilt min mad selv!”

Stort skulderklap til Celine, der udfordrede sig selv og nu tør at kaste sig ud i at tale engelsk.

Celine er kun lige startet i skole igen efter sommerferien, så hun har endnu ikke nået at vise alt det nye, hun har lært, men en ting er sikkert – Celine kommer tilbage i skolen fyldt med faglig selvtillid og gåpåmod.

Rigtig god skolestart til alle!

20190305 49221 PPE

Pernille, kommunikationsmedarbejder
Pernille er studentermedarbejder i kommunikationsafdelingen. Hun har fokus på at skabe relevant og givende læsestof til elever og forældre.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Skriv dig op og få de nyeste blogindlæg på mail. I den første mail du får, kan du vælge de emner, som interesserer lige netop dig.

3 gode grunde til at vælge MentorDanmark

98,6 % vil anbefale MentorDanmark til andre
Langt de fleste giver MentorDanmark 4 eller 5 stjerner
Over 20.000 familier har allerede valgt MentorDanmarks eksamens- og lektiehjælp

Skal vi også hjælpe dig?


Vi kontakter dig inden for 24 timer - helt uforpligtende

Bemærk: Vi gemmer kun dine oplysninger, såfremt du oprettes som kunde.

Nordens største
udbyder af lektiehjælp

Vi er Nordens foretrukne lektiehjælpsvirksomhed og med god grund. Vores mentorer brænder for at skabe lyst til læring og har de seneste år gjort en forskel for mere end 25.000 familier. Vi er landsdækkende og har helt sikkert også en mentor til jeres barn.

Map

Åbningstider:

Mandag-torsdag

8:00-21:00

Fredag

8:00-16:00

Lørdag

11:00-16:00

Søndag

11:00-20:00

MentorDanmark støtter