Kira tog et kvantespring i matematik

Både mor og datter var lidt skeptiske over for lektiehjælp i starten, men den skepsis blev hurtigt gjort til skamme. Læs her hvorfor.

Kira oplevede udfordringer i matematik og manglede en basisviden inden for de grundlæggende matematikdiscipliner. Matematik har aldrig været Kiras yndlingsfag, og en norsktalende matematiklærer hjalp hverken på Kiras forståelse eller motivation for faget. Derfor valgte familien at få hjælp af en mentor. Mor Marlene fortæller:

”Jeg var lidt skeptisk over for, hvem der ville træde ind ad døren, og om kemien ville være der, men med det samme Julius trådte ind ad døren, klikkede Kira og Julius bare. Julius ser Kira, og han øjnede hurtigt Kiras udfordringer.”

Det sætter mentor Julius nogle ord på her:

”Det handlede om at give Kira en grundlæggende matematikforståelse. Hun havde svært ved at løse opgaverne selvstændigt, og hun vidste ikke, hvorfor og hvordan hun skulle gøre.”


Kira og Julius arbejdede for eksempel med ligninger, som var noget, Kira især havde svært ved. Her viste Julius en skabelon for udregning af ligninger, lavede et par eksempelopgaver, som skulle udregnes, og derefter fik Kira til opgave at udregne eksempelopgaverne ved at læne sig op ad den skabelon, Julius havde givet hende.

Dermed fik Kira selvtillid ved at opleve at kunne selv, og samtidig sad Julius klar, hvis ligningerne pludselig ikke var lige til, og den ubekendte blev svær at finde.


”Nu forstår jeg”

Også Kira, som går i 10. klasse, var lidt skeptisk over for at skulle have en mentor i starten:

”Jeg syntes, det var irriterende at få en mentor, for jeg kunne ikke lide faget på det tidspunkt.”

Det har heldigvis ændret sig, og med hjælp fra Julius har Kira fået de basale matematikfærdigheder på plads, hvilket har givet hende en større motivation i faget, selvom matematik nok aldrig bliver favoritfaget:

”Jeg synes stadig ikke, det er skidesjovt at lave ligninger på en mandag, men jeg synes, at det er blevet mere spændende efter undervisningen med Julius, for nu forstår jeg det.”


”Jeg tør stille spørgsmål”

Julius fortæller, at han som mentor lægger stor vægt på, at hans elever skal føle, at de sagtens kan spørge uden at føle sig dumme.

Dét er også noget, Kira fremhæver som en positiv ting ved at have en mentor:

”Jeg tør at stille spørgsmål, og der er en kæmpe mulighed for at få hjælp, fordi man sidder to mennesker sammen fremfor en hel klasse.”

Samtidig mener Kira også, at det er rart at få hjælp af en, som ikke er forælder eller lærer. Når Julius og Kira laver matematik, er der nemlig også plads til jokes undervejs, og Julius har en god humor.


Nærmest overflødig

Mor Marlenes skepsis i starten blev hurtigt gjort til skamme, og hun har kun ros til Julius, som har gjort en kæmpe forskel for Kira:

”Forløbet har været forbavsende positivt. Julius har været formidabel, og Kira har simpelthen taget et kvantespring i matematik. Vi havde en forventning om, at Kira ville udvikle sig, men vi havde ikke forventet, at hun ville udvikle sig SÅ meget. Faktisk er Julius nærmest blevet overflødig nu.”

Også Kira har mærket en udvikling, og især på selvtillidsfronten kan hun mærke en stor forskel:

”Jeg er blevet mere selvsikker i timerne, for jeg ved, at jeg har styr på mere. Mine lærere er også positivt overrasket, og de har fortalt, de kan mærke en forandring.”

Faktisk har Kira fået så meget forståelse og selvtillid i faget, at det nu er hende, der kan hjælpe vennerne med matematik.

Skal du eller dit barn være hovedperson i næste solstrålehistorie? Så læs mere om lektiehjælp her og kom et skridt nærmere på en kæmpe udvikling.

Pernille, kommunikationsmedarbejder
Pernille er kommunikationsmedarbejder i kommunikationsafdelingen. Hun har fokus på at skabe relevant og givende læsestof til elever og forældre.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Skriv dig op og få de nyeste blogindlæg på mail. I den første mail du får, kan du vælge de emner, som interesserer lige netop dig.