Få de bedste forudsætninger for at skrive en god SRP-opgave

Begynder du allerede nu at få svedige håndflader ved tanken om, at du lige om lidt skal til at skrive dit studieretningsprojekt? Frygt ej! Læs her, hvordan du får de bedste forudsætninger for at skrive en god opgave. 

Lav et godt forarbejde
Det dummeste du kan gøre er først at begynde på opgaven, når eksamensperioden er i gang. ”Eksamen er en festdag - for den velforberedte”. Det gælder også i forbindelse med studieretningsprojektet. For at få de bedste forudsætninger for at kunne skrive din opgave, er du nødt til at gøre dit forarbejde længe inden eksamensperioden går i gang. Det er en god idé at begynde at låne bøger på biblioteket og læse dit materiale igennem allerede nu. På den måde kan du hurtigere komme i gang med at skrive selve opgaven, når eksamensperioden begynder. Og det er virkelig vigtigt at være hurtigt ude! 

Alle landets gymnasier skriver studieretningsprojekt samtidig - Og lur mig, om ikke der et eller andet sted, er en anden elev, der har samme vinkel og studieretningsfag som dig? Eller næsten da. Det vil i hvert fald være vildt ærgerligt, hvis du oplever, at du ikke kan få adgang til det ønskede materiale, og er nødt til at finde på et helt nyt projekt midt i skriveprocessen.

Brug dine vejledere
Ikke nok med, at det for dig selv er en god idé at læse materialet igennem, bliver det også væsentligt lettere for dine vejledere at vejlede dig, hvis du ved, hvad du vil skrive om. Inden vejledningen bør du have læst nok om området til, at kunne diskutere områdets afgrænsninger og opgavens fokus med vejlederne. Nogle vejledere beder dig måske endda selv komme med et forslag til, hvordan din opgaveformulering kunne se ud. Det er altid bedre at stille for mange spørgsmål til en vejledning, end at forvente at dine vejledere smider alt på bordet for dig. Vejlederne er der til at hjælpe dig, men ikke for at forberede dit arbejde for dig – det må du selv stå for. 

Mine vejledere sagde til mig, at jo mere man kan fortælle dem omkring stoffet, jo bedre ved de, hvordan din problemformulering skal lyde. Og det er jo helt klart federe selv at have indflydelse på projektets omfang, frem for at dine vejledere bare finder på et eller andet til dig. Opgaveformuleringen bliver også noget nemmere at besvare, når du selv har været med til at udforme den. Det kan være svært at starte tidligt, når man også har de daglige skoleopgaver og afleveringer at tage sig af – men forsøg alligevel. Du vil takke mig senere! 

Strukturer dit materiale
Når du går på biblioteket og internettet, står du meget hurtigt med en helt uoverskuelig stor mængde materiale, som det er nødvendigt at sortere i for at få et overblik. Nu gælder det om at være systematisk og huske på hvad det er, der interesserer dig ved emnet. Du skal finde ud af, hvad du skal bruge til opgaven, og hvad der er overflødigt. Vælg de mest egnede materialer ud og orienter dig i dem før du låner dem hjem. 

Undersøg om indholdsfortegnelsen peger på noget, der virkelig er relevant for din opgave. Mens du læser, skal du huske at notere, hvilke materialer du har læst igennem, så du senere har de nødvendige oplysninger til litteraturlisten. Mens du læser, er det også en god idé at tage noter om de overvejelser og tanker du gør dig under gennemlæsningen. Det er vigtigt, at du begynder at skrive ned så tidligt som muligt. 

Husk at det er en lang proces at skrive en opgave, og de tankestrømme og idéer du skriver ned i begyndelsen, hjælper dig til at fokusere og komme ind i emnet. Jo mere du inddrager skrivning i din arbejdsproces, jo lettere får du faktisk ved at overvinde, eller endda helt slippe for, eventuelle skriveblokeringer i eksamensperioden. 

Emneafgrænsning
Mens du indsamler viden, skal du prøve at afgrænse og konkretisere det emne, du vil skrive om. Det kan du gøre ved at opstille en lang liste med spørgsmål, du gerne vil besvare i opgaven. Stil forskellige typer af spørgsmål, så der både er redegørende, analyserende og diskuterende. 

Overvej hvad der er det mest spændende ved dit emne - hvilke problemstillinger er mest interessante og hvorfor? I min klasse skulle vi prøve at afgrænse emnet ved at skrive en side om, hvad det var, vi ville undersøge - hvordan og hvorfor. Tag det du har skrevet med til en samtale med dine vejledere, og brug det som udgangspunktet for et af vejledningsmøderne. 

Jeg håber, at du nu føler, at du har fået et mere overskueligt billede af, hvad SRP’en kræver, og hvordan du får de bedste forudsætninger for at skrive en god opgave. 

Held og lykke!

Received 886765328116858

Liv, mentor
Liv har været tilknyttet MentorDanmark siden 2015, og holder i øjeblikket et sabbatår, hvor hun arbejder som lærervikar. Som underviser kendetegnes hun særligt ved sin anerkendende tilgang til eleverne.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Skriv dig op og få de nyeste blogindlæg på mail. I den første mail du får, kan du vælge de emner, som interesserer lige netop dig.

3 gode grunde til at vælge MentorDanmark

98,6 % vil anbefale MentorDanmark til andre
Langt de fleste giver MentorDanmark 4 eller 5 stjerner
Over 20.000 familier har allerede valgt MentorDanmarks eksamens- og lektiehjælp

Skal vi også hjælpe dig?


Vi kontakter dig inden for 24 timer - helt uforpligtende

Bemærk: Vi gemmer kun dine oplysninger, såfremt du oprettes som kunde.

Nordens største
udbyder af lektiehjælp

Vi er Nordens foretrukne lektiehjælpsvirksomhed og med god grund. Vores mentorer brænder for at skabe lyst til læring og har de seneste år gjort en forskel for mere end 25.000 familier. Vi er landsdækkende og har helt sikkert også en mentor til jeres barn.

Map

Åbningstider:

Mandag-torsdag

8:00-21:00

Fredag

8:00-16:00

Lørdag

11:00-16:00

Søndag

11:00-20:00

MentorDanmark støtter