5 tips til en god eksamen

Shutterstock 180863504 2

Er man nervøs for sin eksamen, er det ofte eksamenstidspunktet, forberedelsen og spørgsmålene fra lærer og censor, der får en til at ryste i bukserne ved tanken. Det er naturligvis vigtigt at være struktureret og fagligt velforberedt til selve eksamenen, men man kan også gøre sig andre forberedelser, både på selve eksamensdagen og aftenen før. Her er 5 tips til at forberede sig og give sig selv god tid forud for eksamen. 

Dine noter
Strukturér dine noter på en overskuelig og effektiv måde, fx i mapper, som er nemme at finde rundt i, eller i et ringbind med faneblade. Skal du fx til eksamen i dansk, kan det være hensigtsmæssigt at sortere dine noter og bruge en smallere mappe, der kun er til de noter, du får brug for. Organisér dine noter efter, hvad den enkelte eksamen kræver. I dansk og engelsk er det ofte redegørelse, analyse og diskussion. Dan dig et overblik over, hvilke noter du kan bruge til de forskellige niveauer, og udarbejd evt. et skema, du kan støtte dig til i din forberedelsestid. Hav alle dine materialer klar dagen før. 

Det hjælper ikke på nervøsiteten at pakke din computer eller noterne ned i tasken i ét stort virvar fem minutter før afgang. Saml op på dine noter, så det bliver overskueligt for dig at læse op. Om du kan læse op til din eksamen på selve eksamensdagen, ved du bedst selv. Det kan fungere fint for nogle og være helt ubrugeligt for andre. Spørg evt. et familiemedlem, om han/hun vil høre dig i et eller flere emner fra pensum, hvis du har brug for at terpe det sidste på falderebet. Kan du mærke, stoffet flyver ind ad det ene øre og ud ad det andet, så prøv i stedet at slappe af og få styr på nerverne. 

Din morgen
Stå op og gør dig klar i god tid. Det er vigtigt, du føler dig forberedt på morgenen for din eksamen; det er ikke det rette tidspunkt at komme for sent. Du kender dig selv og din hastighed og ved, hvor længe du er om at komme af sted. Husk især at være i god tid, hvis du cykler eller går i skole. Elever, der bliver kørt af deres forældre, eller som tager bussen, har nemmere ved at komme til tiden, fordi bussen ikke venter. Med en cykel kan man altid "lige trække den to minutter mere". Undgå det, når du skal til eksamen. 

Hvis du er nervøs, så forsød din morgen med gode og behagelige ting, der beroliger dig. Skal du til eksamen sent på dagen og har mange timer at slå ihjel, så tænker over, hvad der får dig til at slappe af. Det kan være et afsnit af en god serie på Netflix, et duftlys ved morgenbordet eller en fed playliste på Spotify. Måske er du i gang med en rigtig god bog, der kan give dig noget andet at tænke på. 

Sæt uret, så tiden ikke løber fra dig, og slap af. Spis en lækker, mættende og energirig morgenmad, der smager godt og giver dig en god start på dagen, og som gør dig mentalt klar til din eksamen. Spiser du ikke normalt morgenmad, så klem ikke noget ned, hvis du får det dårligt. Sørg til gengæld for at indtage tilstrækkeligt med væske, det er meget vigtigt for at kunne præstere godt. Drik eventuelt en sukkerholdig drik, fx kakao eller juice; de indeholder både energi og væske. Du kan også lave en smoothie eller drikke en proteindrik. 

Dit tøj
For at få en afslappet start på dagen for din eksamen, er det en god idé at lægge et sæt tøj frem aftenen før. Mangler du rene bukser, har du mulighed for at vaske natten over, og på den måde komme sådanne situationer i forkøbet. Tøjet, du har på til din eksamen, skal du føle dig tilpas i. Det skal ikke stramme, så du fokuserer på dét, når du sidder ved det grønne bord. Pænt tøj kan til gengæld sagtens være behageligt. Huer og kasketter udstråler en useriøs attitude, og er nogle steder ikke tilladt at have på til undervisning, så lad dem blive i tasken. 

Tag heller ikke din hullede cardigan på. Det vigtigste er dog, at du er pæn og præsentabel - ikke at have et fancy sæt tøj på. Lav ikke om på dig selv, fordi du skal til eksamen, men vær' dig selv! Din lærer kender dig jo, og ved, hvordan du plejer at se ud.

Tiden umiddelbart inden eksamen
Tænk på dig selv, og hvad du har mest brug for, umiddelbart inden eksamen. Har du lyst til at vende pensum og mulige eksamensspørgsmål med dine klassekammerater, eller vil du helst sidde for dig selv? 

Det kan også være, du gerne vil snakke om noget helt andet for at komme på andre tanker. Du skal ikke føle dig tvunget til at sidde og snakke om pensum, hvis det gør dig nervøs, så fjern dig fra sitiuationen, hvis den gør dig skidt tilpas. Det samme gælder selvfølgelig også før en skriftlig eksamen. Hvis du har brug for at vende eksamensstoffet med dine klassekammerater, så opsøg dem, der har lyst til at gøre det samme. 

Spørg dine klammekammerater, inden de går ind, om du må spørge ind til deres eksamen, når de kommer ud. Det er ikke sjovt, at alle står som vilde dyr omkring én og spørger i munden på hinanden, hvordan det gik, hvis man havde en dårlig eksamensoplevelse. 

Hvis du har svær eksamensangst
Hvis du har eksamensangst, så søg hjælp. Det er ikke pinligt og mange oplever, at eksamensperioden er så stresset, at de bliver fysisk og mentalt påvirkede af det. Der findes et utal af øvelser på nettet. Nogle mener, at hypnose kan hjælpe, og der er kurser, man kan tage inden sin eksamen. Søg på nettet, eller spørg en studievejleder eller en lærer du har tillid til. 

Og husk: Gør din lærer opmærksom på, at du har eksamensangst. Det gør det nemmere for dig at bede om en pause på et minuts tid, hvis du har brug for at udføre en af de øvelser, som er nævnt herunder, eller blot har brug for at samle tankerne. Det er ingen skam at have eksamensangst, og det er langt bedre, at din lærer er opmærksom på det, end at han/hun er uforstående overfor, at du måske reagerer anderledes end andre elever. 

Her er nogle øvelser, der kan berolige kroppens angst-reaktion, og som du kan øve dig på inden din eksamen. De kan være gode at bruge i tiden op til eksamenen, under forberedelsen og inde til selve eksamenen. De er taget fra Netdoktor.

Vejrtrækningsøvelser
Inden eksamensdagen kan du træne kroppen i at komme ned i gear ved at ligge på ryggen i 10-15 minutter, evt. med beroligende musik i ørene. Træk vejret dybt og helt ned i maven, mens du tæller til fire, og læg en hånd på maven, så du kan mærke, hvordan maven fyldes med luft. Hold vejret et par sekunder, og pust så langsomt ud, mens du tæller til fire igen. 

Øvelsen minder kroppen om, at den skal gearne ned, når du trækker vejret dybt og langsomt. Derfor kan øvelsen også hjælpe dig under selve eksaminationen. Kroppen vil huske, at den skal geare ned, når du udfører samme øvelse i siddende stilling.

Distraktionsøvelser
Mærker du en pludselig stigning i angstniveauet, kan du lave en distraktionsøvelse. Her handler det om at distrahere hjernen, så den ikke kan fokusere på det, den oplever som en trussel. Prøv fx at: 

  • Fokusere alt, hvad du kan, på at finde alle genstande i rummet, der har en specifik farve.
  • Tælle langsomt ned fra 100 til 0 - eller omvendt.
  • Komme i tanke om så mange forskellige hunderacer eller kattedyr, du overhovedet kan.

Der findes som sagt mange øvelser på nettet mod eksamensangst. Find og afprøv dem, der fungerer for dig. Uanset hvordan man har det før en mundtlig eksamen, kan det altid betale sig at forberede sig, både fagligt, men i høj grad også mentalt. 

Overvej, hvordan du gør processen nemmere for dig selv op til din eksamen. 

Har du nogle gode råd eller tips til ting, man kan gøre for at lette presset før eksamen? Så smid en kommentar, og del det gode råd!

Pernille

Pernille Larsen, mentor
Pernille studerer Engelsk og Religionsstudier på Syddansk Universitet og interesserer sig for sprog, litteratur og kunst. Hun har været mentor siden september 2016 og er kendt for sin kreative tilgang til undervisningen.

Kom i gang her

3 gode grunde til at vælge MentorDanmark

98,6 % vil anbefale MentorDanmark til andre
Langt de fleste giver MentorDanmark 4 eller 5 stjerner
Over 20.000 familier har allerede valgt MentorDanmarks eksamens- og lektiehjælp

Skal vi også hjælpe dig?


Vi kontakter dig inden for 24 timer - helt uforpligtende

Bemærk: Vi gemmer kun dine oplysninger, såfremt du oprettes som kunde.

Nordens største
udbyder af lektiehjælp

Vi er nordens foretrukne lektiehjælpsvirksomhed og med god grund. Vores mentorer brænder for at skabe lyst til læring og har de seneste år gjort en forskel for mere end 25.000 familier. Vi er landsdækkende og har helt sikkert også en mentor til jeres barn.

Map

Åbningstider:

Mandag-torsdag

8:00-21:00

Fredag

8:00-16:00

Lørdag

11:00-16:00

Søndag

11:00-20:00

MentorDanmark støtter