Mentor smiler og er glad_2 Mentor smiler og er glad_2

Bliv flyvende i matematik med heltespil

Danmarks største udbyder Ekspertudviklet lektiehjælp Tilpasset dine behov Mentorer i hele landet

Åbent nu indtil --:--

Ring 61 61 77 77

Bliv kontaktet

Gør matematik til en leg med heltespil!

En hel del børn kæmper med matematikken, og de mister typisk motivationen, fordi de ikke kan se formålet med faget. Mange forældre efterlyser kopiark, så de kan hjælpe deres børn derhjemme, men mange oplever også, at det ikke fører nogen vegne. Et barn bliver ikke dygtigere i matematik ved at lave mange kopiark, for hvis forståelsen ikke er der, og motivationen er ikkeeksisterende, så rykker barnet sig ikke. Derfor er det vigtigt, at vi får genskabt motivationen og giver børnene en forståelse for matematikken. Dette kan gøres gennem leg, matematikspil og konkrete eksempler.

En sjov måde at lære tallene op til 1000, titalssystemet og få en forståelse af at veksle er ved at spille heltespil.


Sådan foregår heltespil

Det skal I bruge:

En terning, hvor der på siden er en helt (terningen kan købes og helten kan du printe her)

En talplade (print her)

Penge; 1-kroner, 10-kroner, 100-kronesedler og 1000-kronesedler (hvis man ikke har kontanter, kan man lave dem selv)

Spillets formål:

Målet med heltespil er at få så mange penge som muligt. Spillet spilles ved at spillerne skiftes til at slå med terningen. Det antal øjne, man slår, afgør, hvor mange 1-kroner man får. Slår man eksempelvis en fire, får man fire 1-kroner. Hvis en spiller er så heldig at slå ”helt”, får spilleren alle de andre spilleres 1-kroner. Derfor er det vigtigt at holde øje med sine penge og sørge for at veksle, hvis man har mere end ti 1-kroner. Når man har ti 1-kroner, kan man nemlig veksle alle 1-kronerne til en 10-krone. Når man har ti 10-kroner, kan man veksle til en 100-kroneseddel osv. osv. Spillet spilles på tid, og vinderen er den, der har flest penge, når tiden er gået.

Tip!

Hvis dit barn går i 3.-6. klasse og skal udfordres lidt mere, kan man fra start aftale at have et bestemt beløb (fx 2.980 kr. hver). Herefter gælder de samme regler, og her kommer man også til at se, hvad der sker, når man veksler med 10-kroner og 100-kronesedler.

Noget, der også er rigtig lærerigt ved heltespil, er, at hvis man ikke ved, hvordan man skriver tallet 2.980, så kan man se det på antallet af mønter/sedler og skrive det på talpladen.

Når man spiller heltespil, er der mange matematikspørgsmål, man kan stille sine børn undervejs, fx:

  • Hvem har flest/færrest?
  • Hvor stor er forskellen mellem vores tal?
  • Hvad mangler du for at kunne veksle til fx en 10´er, 100-kroneseddel, en 1000-kroneseddel?
  • Hvad hedder dit tal?
  • Hvor mange 1000´ere, 100´ere, 10´ere, 1´ere har du?
  • Hvor mange ville du have, hvis jeg fjernede X eller gav X?
  • Er det godt at starte i heltespil?


Disse spørgsmål er med til at hjælpe dit barn til at få en bedre forståelse for; titalssystemet, talgenkendelse, plus, minus samt ord som; forskel, mangler, flest, færrest. Derudover er det en øvelse i at sige det højt og at have en dialog om tal og mængder.

Hent helt og talpladen her

Annette Barner Damgaard

TalHeltenes faglige leder, Annette Barner Damgaard, er uddannet matematikvejleder og har 20 års erfaring som matematiklærer. Hun har stået i spidsen for opbygningen af et matematikressourcecenter og været med i forskningsprojektet "Tidlig Matematikindsats til Marginalgrupper (TMTM)" udviklet af Metropol og Aarhus Universitet – læs bl.a. en artikel om Annette og forskningsprojektet i Berlingske her.

Annette brænder for at vise børn, at de kan meget mere matematik, end de tror.

Start her

Bliv kontaktet inden for 24 timer

Telefonnummer

Har du spørgsmål?

Har du et spørgsmål, som du ikke kan finde svar på her, så udfyld dit spørgsmål og mail nedenfor, så vi vender tilbage inden for 24 timer.

Tusinde tak for dit spørgsmål.

Vi vender tilbage på telefon eller mail inden for 24 timer.
Du er altid velkommen til at ringe direkte til os på 61 61 77 77.