Landsdækkende undervisning Landsdækkende undervisning

Hjælp til hjemmeundervisningen


Bliv inspireret af vores mentorer

Mange forældre oplever, at det er hårdt pludselig selv at skulle stå for hjemmeundervisningen, mens ens eget arbejde skal passes. Det er også særligt hårdt for elever at følge med i undervisningen, når man ikke sidder sammen med sine klassekammerater. Derfor har vi spurgt vores mentorer, hvad deres bedste undervisningsråd er. Forhåbentlig kan du få inspiration, der kan gøre undervisningen nemmere!

Jeg vil anbefale at tage høretelefoner på, når man har undervisning - også selvom man sidder alene på sit værelse. Ved at gøre det, minimerer man snak og larm fra ens familie, og man kan dermed nemmere koncentrere sig om sin undervisning. - Signe
Sid ved et bord med en stol, så er man sikker på at de sidder behageligt! Man kunne måske øge deres motivation til at sidde stille ved at love dem en fysisk aktivitet senere på dagen - måske en familieaktivitet. Desuden, gør skrivebordet mere tiltalende ved fx at bringe snacks ind til dem i ny og næ. Det er også spændende for dem at se hvad forældrene finder på at lave af mad. - Zynab
Noter, noter, noter. Gerne med forskellige farver/highlights, tegninger, skitser. Det løfter fagligheden og giver støtte i form af orden og struktur i det lange løb. Kan bruges til alt fra grammatik-regler igennem cellulære mekanismer, produkt/division i hånden, kemiske reaktioner og for at beskrive årsag-konsekvens-forhold - Regina
Hiv dem med ud og få lidt luft inden undervisningen starter - en erstatning for gåturen eller cykelturen til skole. Man bliver tæt i hovedet af at inde-møffe hele dagen i sin seng- Stil computeren på et tårn af bøger eller lignende så du kan stå op mens du lytter med til undervisningen - Alma
Hvis der er plads til det, så kan det hjælpe at lave en bestemt plads til hjemmeundervisningen. Det hjælper med koncentration og motivation, når kroppen kan huske, at når man sidder ved eksempelvis skrivebordet, er det for at lave skolearbejde - Maria
Hvis barnet er blevet meget flad under undervisningen og ikke kan holde fokus, så giv gerne en lille pause på 5 minutter, hvor barn og forældre lige snakker lidt, får et glas vand eller måske en lille leg. Bare 5 minutter. Det er typisk nok til at kunne koncentrere mere det næste stykke tid.Nogle vil måske sige, at man går glip af 5 minutter, men jeg tror ikke, man får noget ud af den næste halve time ved at være ved at falde i søvn i hele den tid. Selvfølgelig også hvis læreren er med på den - Peter
Jeg synes altid det er en god ide, at skabe sig et lille arbejdsmiljø derhjemme. På den måde adskiller man sig mere fra sin fritid og dit arbejde. Et eksempel på dette kunne være dit skrivebord, som man indretter efter din undervisning med en papirblok, skriveartikler og selvfølgelig også sin computer. På den måde flytter man også sin undervisning væk fra sengen, som måske godt kan være en tendens for nogle. Det er også med til at ændre dit mindset, så man bliver mere frisk - Sebastian
Jeg synes det er effektivt at lave en disposition for dagen. Altså simpelthen SLAVISK skrive dagsplanen ned på papir - og gerne ned i mindste detalje. Dvs. Med klokkeslæt, indlagte pauser (vigtigt!!) etc. På den måde, kan man også strege en endt aktivitet over, skabe overblik, og holde øje med, hvor langt man er nået i dagens program, og hvor meget man mangler for at komme i mål .Denne fremgangsmåde, bruger jeg selv ofte (fx. gør jeg det altid med mine elever), og jeg synes den er effektiv og mega motiverende. For, når man så kommer i bund, kan man holde fri - med god samvittighed - Emilie
Til dem der blot får udleveret opgaver uden reel online/video undervisning kan et æggeur eller anden timer være relevant at inddrage. Her er det særligt med tanke på, at et menneske ca. kan holde koncentrationen fokuseret i 45 minutter. Så sæt en timer på eksempelvis 30 minutter (eller individuelt alt efter, hvornår koncentrationen mistes). Hvis man holder en pause, før man mister koncentrationen, skal der oftest også en kortere pause til, før man kan vende tilbage til opgaverne. Her kan bevægelse give fornyet energi.Ved at sætte en alarm har eleven noget at relatere dette til. Altså. Arbejd koncentreret til alarmen lyder for at få en pause. Dette kan også være med til at motivere eleven til at koncentrere sig og fordybe sig med opgaverne - Sarah
Det er en stor omvæltning for alle pludselig at skulle være hjemme og have undervisning, så hav en afmålt tålmodighed ift. børnenes effektivitet og koncentration med skolearbejdet til at starte med. Ligesom alt andet nyt, så kræver det tilvænning pludselig at skulle sidde derhjemme og lave alt det man normalt laver i skolen blandt kammerater og lærere, som man nu heller ikke kommer til at se i så stort et omfang - Camilla
Lav et skema over ugen, hvor fag, pauser og tidspunkter lægges ind. Det er vigtigt at børnene stadig får en puster indimellem hvor de kan komme lidt ud, så en tommelfingerregel er (hvis det kan lade sig gøre) at lægge en pause ind på 10-15 minutter efter hver time, hvor man har arbejdet. På den måde kan barnet se frem til pausen og ved bagefter, hvad han eller hun skal i gang med. Når barnet laver opgaver, så kan man tit tegne sig ud af de dele, han eller hun ikke forstår. Man kan også skrive punkter op på et stykke papir - punkterne relaterer sig til de krav der er stillet i opgaven. Forældrene kan her hjælpe i gang med en brainstorm og gradvist kan de lade barnet arbejde mere og mere selvstændigt - Michelle
    Man skal huske, at det er lige så frustrerende for børnene at skulle sidde hjemme i stedet for at være sammen med vennerne som for forældrene. Så man skal have tålmodighed og hvis temperamentet alligevel skulle stige: så hold en lille pause (evt. hvor man laver noget andet hyggeligt sammen eller går en tur) før man fortsætter undervisningen - Karl
    Jeg har rigtig god erfaring med kreative opgaver, i sær i fag, hvor der skal analyseres. Skal der eksempelvis laves en personkarakteristik i dansk, hvor det er svært at sætte ord på hovedpersonerne, så er det en fordel for nogen først at tegne hovedpersonerne. På den måde gør de teksten levende og visualiserer personerne, hvorfor det er nemmere at beskrive dem efterfølgende. Dette gælder ikke kun personkarakteristik, men også miljøbeskrivelser og lignende - Astrid-Marie
    Selvom det virker som en lille ting, er det egentlig et meget effektivt redskab at inddrage farver. Står der en bøtte med forskellige farver, er det mere interessant at gå til en opgave, hvor man skal bruge skriveredskab, end hvis man har den samme gamle blyant i brug hver gang. Det virker i hvert fald rigtig godt med mine mentees, så får man lyst til at skrive, fordi man selv må vælge farver - Maya