I samarbejde med:

Gyldendal logo Active floor logo

Giv dit barn et matematikløft

Få hjælp til matematik


- på en sjov og lærerig måde

- på en sjov og lærerig måde

Dreng viser hvad han har lavet

Mange børn oplever store udfordringer ved matematik i de tidlige skoleår. For mange går det ud over selvtilliden og kan sætte dybe spor senere hen. Det er derfor vigtigt at få den grundlæggende forståelse ind tidligt og få skabt faglige og personlige succesoplevelser.

Hos TalHeltene bruger vi aktive lege og spil i en dialogbaseret undervisning. Med nye teknologier og en forskningsbaseret tilgang sørger vi for, at matematik bliver sjovt og lærerigt. Målet er at vække interessen og glæden ved det fag, som er så vigtigt for den videre skolegang.

Se video om vores matematikforløb


- for børn med udfordringer i matematik

Fokus på behov og udvikling

Underviser fortæller om Talheltene

Vores faglige leder, Annette Barner Damgaard, er uddannet matematikvejleder og har 20 års erfaring som matematiklærer. Hun har stået i spidsen for opbygningen af et matematikressourcecenter og været med i forskningsprojektet "Tidlig Matematikindsats til Marginalgrupper (TMTM)" udviklet af Metropol og Aarhus Universitet – læs bl.a. en artikel om Annette og forskningsprojektet i Berlingske her.

Annette brænder for at vise børn, at de kan meget mere matematik, end de tror.

Sådan foregår et matematikforløb


Regnestrategier og talforståelse i centrum

Regnestrategier og talforståelse i centrum

Dreng traener matematik på ActiveFloor

Hos TalHeltene hjælper vi både børn med talblindhed og børn med generelle matematikvanskeligheder. Vi hjælper med at etablere gode regnestrategier, skabe en bedre talforståelse samt tekstforståelse i et sjovt og trygt læringsrum. Vi kommer eksempelvis omkring talkendskab, de fire regnearter; plus, minus, gange og division samt matematiske begreber. Vi har også forløb, der omhandler brøk-, procent- og decimalregning. 

Et forløb hos TalHeltene varer i alt 7 uger. Den første uge består af et intensivt ugeforløb, som foregår mandag til fredag fra kl. 8.30 til 14.30 (kl. 14.00 om fredagen). Herefter fortsætter undervisningen på samme adresse én gang om ugen i 6 uger á 2 timer, i det vi kalder ’TalKlubben’, som ligger efter skole eller i weekenden. Her fortsætter vi med TalMentorerne og træner de strategier vi har lært i ugeforløbet.

Pige sidder med Smart Book

Undervisningen foregår i små hold á 5-8 børn (med 2-3 undervisere tilstede), så alle bliver set og hørt. Holdene bliver sammensat efter niveau og alder, og dit barn vil opleve at være en del af en gruppe, som har samme udfordringer i matematik. Holdets størrelse og sammensætning betyder, at dit barn vil opleve et trygt læringsrum, hvor der er rigtig god tid til hver enkelt elev.

Vi er en del af Gyldendal og bruger derfor kun kvalitetssikret materiale herfra. Derudover er forløbet bygget op omkring dialogbaseret undervisning fra TMTM, matematiskespil og værksteder samt moderne teknologi såsom ActiveFloor, Smart Books samt andre relevante læringsmaterialer. Alt sammen med talforståelse, regnestrategier og ikke mindst selvtillid i centrum. Matematikken leges ind, og når ugen er omme, vil dit barn tale om Monsterspil, sjove opgaver, Escape Room og matematiske aktiviteter, der med sikkerhed giver smil på læben.

Elever sidder på gulv

Ved forløbets start og slutning vil dit barn få foretaget en matematiktest, så vi kan følge udviklingen. Du vil som forælder også have mulighed for at følge forløbet på tæt hold, da vi efter hver undervisningsgang skriver rapporter, hvor vi blandt andet noterer, hvad vi har lavet til dagens undervisning, hvordan dagen har været samt beskriver dit barns udvikling.

Vi tror på, at det giver gode resultater at inddrage jer forældre i barnets læring. Derfor afsluttes det intensive matematikforløb også med, at I kommer på besøg fredag eftermiddag, så børnene stolt kan vise, hvad de har lært i den forgangne uge, og I kan få en forståelse for, hvad jeres barn har lavet og oplevet. Derudover vil I få en mappe, som er fyldt med en masse ideer til, hvordan I kan hjælpe jeres barn med matematik derhjemme, så I kan bygge videre på det, jeres barn har lært hos os.

Gratis test og samtale


Kom ind til en test og samtale

Mød os inden I beslutter jer

Vi tilbyder en gratimatematiktest og samtale med vores faglige leder Annette, inden I beslutter om TalHeltene er noget for jer. Her får I også mulighed for at se vores helteunivers, som danner ramme om matematikforløbet.

Under samtalen vil Annette bl.a. spørge ind til dit barns forhold til matematik, så vi ved, hvor og hvordan vi skal sætte ind for at hjælpe dit barn bedst muligt.

Underviser stor foran væg med papirer

Mød vores undervisere

Undervisningen varetages af vores erfarne matematikvejleder, Annette, samt vores TalMentorer. Mentorerne er nøje udvalgt fra MentorDanmark i en screeningsproces. Fælles for dem alle er stort pædagogisk talent, høj faglighed og en brændende passion for faget matematik. De er vant til at gøre en forskel ved at skabe faglige succesoplevelser for børn og unge i matematik. Mentorerne er skolet i TalHeltenes metoder og programmer på workshops og løbende supervision. De forstår teknikkerne til at lege matematikken ind, så børnene slet ikke føler, at det er matematikundervisning, de er i gang med.

Annette Barner Damgaard er vores faglige leder. Hun er uddannet matematikvejleder og har 20 års erfaring som matematiklærer. Hun har stået i spidsen for opbygningen af et matematikressourcecenter og været med i forskningsprojektet "Tidlig Matematikindsats til Marginalgrupper (TMTM)" udviklet af Metropol og Aarhus Universitet – læs bl.a. en artikel om Annette og forskningsprojektet i Berlingske her. Annette brænder for at vise børn, at de kan meget mere matematik, end de tror.

Jesper Albinus er medudvikler af TalHeltenes koncept og ugeprogram - bl.a. vores escape rooms og egenudviklede matematikspil i Active Floor. Jesper er grundlægger af Center for god matematikundervisning, Matematikskolen og Geekster. Jesper er uddannet folkeskolelærer og har en krøllet matematikhjerne, der kan udtænke geniale matematikoplevelser for børn og unge. Han mener, at matematik skal være sjovt, interessant og relevant – og gerne alle tre ting på én gang.

Mange gange tænker børnene slet ikke over, at det er matematik, de laver, fordi det er så sjovt

-Annette, faglig leder hos TalHeltene

Bliv kontaktet inden for 24 timer!

Hvad koster forløbet?


En investering i dit barns skoleglæde

En investering i dit barns skoleglæde

To piger spiller matematikspil

7 ugers matematikforløb

  • 1 uges specialdesignet matematikforløb (30 timers undervisning)
  • 2 timer én gang om ugen over 6 uger i TalKlubben (12 timers undervisning i alt)
  • Startsamtale, starttest og sluttest med dokumentation på udviklingen
  • Vi serverer frugt og drikkevarer
  • Rapporter med løbende kortlægning af dit barns læring og udvikling
  • En mappe til forældre, der gives ved sidste dag i ugeforløbet, hvor alle forældre er inviteret til at se nogle af de spil og aktiviteter, vi har arbejdet med

Et matematikforløb koster 9.995 kroner

Se vilkår her.

Vores forløb er baseret på forskning


En tidlig matematikindsats virker

En tidlig matematikindsats virker

Underviser fortæller

Vores undervisning baserer sig primært på forskningsprojektet "Tidlig Matematikindsats Til Marginalgruppeelever (TMTM)". Forskningsprojektet, som vores faglige leder, Annette, var med i (læs mere her), foregik først fra 2014 til 2016 og senere fra 2017 til 2019. Projektet konkluderede bl.a. at den dialogbaserede tilgang til undervisning, som er en del af TMTM, havde en signifikant positiv effekt på elevernes matematikevner. Både når tilgangen blev brugt en-til-en og i små grupper. 

Vi gør det sjovt at lære matematik


Vi bringer spil og leg ind i undervisningen

Vi bruger spil og lege

Der er fokus på, at børnene via spil og specialudviklede materialer får en forståelse for matematikken. Børnene får opbygget nogle regnestrategier, som gør matematikken mere forståelig og nemmere at gå til værks med. Jeres børn vil bl.a. igennem "Monsterspil" få en talforståelse, som er vigtigt at få på plads, inden der bygges oven på med de fire regningsarter, tekstforståelse m.m. 

Terning med monster på
Boern traener matematik på ActiveFloor

Vi bruger også  ActiveFloor og Smart Books i undervisningen. ActiveFloor er et interaktivt gulv, hvor man med fødderne navigerer rundt og spiller forskellige læringsspil, som er specialudviklet til TalHeltene. Smart Books går ud på at kombinere fysiske bøger med små digitale opgaver på en tablet/smartphone undervejs. Fx vil man kunne opdage et hemmeligt virtuelt rum med opgaver, der skal løses ved at holde sin smartphone over bogens side som en lup.

Leg og læring hænger ofte sammen, og med fysisk aktive lege styrkes børnenes evne til at samarbejde og kommunikere. Med vores interaktive aktivitets- og læringsspil åbner vi op for en verden, hvor matematik ren faktisk bliver sjovt.

Vi glæder os til at byde jer velkommen.