Sådan foregår det

Phone icon

1. Behovsafklaring

Vi lytter til jeres behov, og sammen med en fagvejleder finder vi den løsning, der passer jer bedst.

Two siluets icon

2. Det rette match

Vi finder den rette mentor til jeres barn med afsæt i fagligt niveau, pædagogiske evner og personlighed.

Books icon

3. Magien kan begynde

Vi afholder en forløbstime i hjemmet, hvor vi sammen lægger en plan for forløbet. Herefter kan vi begynde.

Kom godt i gang
Overvejer du lektiehjælp?
Trine Sarup, fagvejleder Vi tilbyder en GRATIS og uforpligtende
forløbstime. Hør om mulighederne i dit område.
Vi tilbyder en GRATIS og uforpligtende forløbstime. Hør om mulighederne i dit område. Bliv kontaktet inden 24 timer
Få tips og tricks til en bedre skolegang
Ja tak! Jeg er:

Tilmeld nyhedsbrev

MentorDanmark i Indien

Sunday, June 7th, 2015

Vi er omtalt i:
media_logo
media_logo
media_logo
media_logo
media_logo
media_logo
media_logo

Kristina Mortensen står i spidsen for MentorDanmarks første undervisningsprojekt i Indien, hvor vi hjælper LittleBigHelp med at opbygge skoler og undervise udsatte gadebørn i Kolkata.

Her fortæller hun om tilstedeværelsen i Indien.

Alle børn har ret til uddannelse

Min tid her i Kolkata hos LittleBigHelp er fordelt mellem tre af vores projekter; en skole, et Open Shelter og et Boys’ Home. Alle steder arbejder jeg for at gøre undervisningen mere levende, lærerig og legende. Som en del af LittleBigHelp arbejder jeg for at sikre undervisning til underprivilegerede børn. Det gælder både de hjemløse drenge, vi møder på stationen, og børnene i det slumområde, hvor skolen ligger. Som uddannet lærer og repræsentant for MentorDanmark er det en sag, der ligger mig meget nært. Alle børn har ret til uddannelse, og det er præcis det, vi arbejder for at sikre.

Min velkomst til projekterne har været overvældende. Jeg har sjældent mødt så meget kærlighed og taknemmelighed noget andet sted i verden. Alle medarbejdere har med åbent sind og nysgerrighed budt mig ind i deres daglige arbejde, og de er alle ivrige efter at lære noget nyt og alternativt for at gøre det bedst mulige for børnene.

Shalimar Pre- and Primary School

Skolen ligger i et slumområde ca. 45 min fra det centrale Kolkata. Der er en børnehave om morgenen fra kl. 08.00-11.00, og dernæst, fra kl. 11.00-15.00, kommer 1.-4. klasse og får undervisning. I alt har 145 børn i området glæde af undervisning samt et måltid mad hver dag. Der er 7 lærere på skolen, en skoleleder og en rådgiver, der ved hjemmebesøg vejleder og informerer familierne om vigtigheden af deres børns skolegang. For mange af vores børn gælder det, at de er de første i familien til at gå i skole. Blandt andet derfor har vi stort fokus på det arbejde, der også ligger uden for skolen i selve lokalsamfundet og i hjemmene.

Andet end udenadslære

Undervisning i Indien er ikke, som vi kender den i Danmark. Her har de stort fokus på udenadslære og benytter sig stort set ikke af andet end tavleundervisning. Den legende og samarbejdende undervisningsform, vi kender fra Danmark, er både fremmed og svær for dem. Kerneværdierne er almen dannelse, selvstændighed og motivation, som vi vægter så højt sammen med vores fagfaglige undervisning, er ikke en del af lærernes mindset. Ikke desto mindre er det vores fokus hos LittleBigHelp at udvikle netop disse sammen med undervisningen i det nationale pensum.

Faciliteterne på skolen begrænser sig dog til en tavle, et stykke kridt og en klasse af børn placeret på bænke hvor der kun er fri plads i mellemgangen. Derfor er det med at tænke kreativt! De kommende uger vil vi arbejde med, hvordan man kan få mere fokus på elevdeltagelse, selvstændig og kreativ tilgang til opgaveløsning – sammen.

MentorDanmark donerer undervisningsmaterialer

Lærerne bærer langt den største del af det at gøre undervisningen succesfuld, men de rette materialer bør også stilles til rådighed. Derfor har MentorDanmark, udover at donere min tid og vejledning, valgt yderligere at donere penge til at sikre de rette materialer til undervisningen. Vi vil investere i bøger til børnene for dette skoleår, men også materiale, som kan bruges igen og igen i mange aspekter af undervisningen og i flere forskellige fag. I projekter som disse er det yderst vigtigt hele tiden at tænke i, hvad der bringer allermest værdi her og nu og på sigt!

Open Shelter

På Open Shelter sørger vi for at give drenge, der f.eks. er løbet hjemmefra eller er blevet smidt ud hjemmefra, et trygt sted at være til; de bliver genforenet med deres familie eller får en ny, tryg tilværelse på et godt børnehjem. Medarbejdere fra Open Shelter arbejder hver dag på den lokale togstation, hvor drengene ofte tigger og leder efter flasker eller andet, der kan give dem penge til den lim, de desværre hurtigt bliver afhængige af som en del af livet på stationen. Limen får dem til at glemme sulten og de barske omstændigheder, de hver dag lever under – dag og nat.

Afhængige af lim og bandemedlem

Da vores outreach team fra Open Shelter kommer på stationen hver dag, kender de drengene godt. Det gør det muligt for dem hurtigt at spotte nye drenge. Det er vigtigt for os – da jo hurtigere vi får kontakt til drengene og tilbyder dem et bedre alternativ til livet på stationen, inden de bliver afhængige og medlemmer af diverse bander, jo nemmere kan vi hjælpe dem tilbage til deres familier eller sikre, at de også bliver glade på børnehjemmet.

Legende og sjov undervisning

Mens drengene venter på, at deres sag bliver behandlet af de officielle myndigheder, er de hos os på Open Shelter. Her får de bad, rent tøj, mad og ikke mindst et trygt sted at sove. De får lov til at lege – være børn! På Open Shelter har vi ligeledes fokus på undervisning. Dog i en helt anden forstand. Her kommer drenge med mange forskellige baggrunde. Nogle har gået i skole før, andre ikke. Nogle taler hverken bengali, hindi eller engelsk, hvis de f.eks. er flygtet helt fra Mumbai, som en af drengene, jeg for nyligt sad med. Det gør det udfordrende at forestå reel undervisning. Det er dog vores absolutte fokus stadig at sikre leg og læring, mens de er hos os, for på denne måde at skabe lyst og indsigt i det at lære og gå i skole. Vi leger derfor med både bogstaver og tal hver dag – på både hindi og engelsk. Med MentorDanmarks donation har det været muligt også her at købe nye materialer, som hver dag kan hjælpe børnene til at lære bogstaver, tal og basalt engelsk på en legende og inspirerende måde.

En dreng var løbet hjemmefra

Jeg havde fornøjelsen af at sidde med en dreng fra det nordlige Indien den anden dag. Han var løbet hjemmefra, da hans stedfar udsatte ham for såvel fysiske som psykiske overgreb. Drengen taler hverken hindi, bengali eller engelsk. Han er meget bange for at skulle tilbage, og vi har derfor ansøgt om at få ham på et trygt børnehjem. Det er tydeligt at mærke på denne dreng, at han er understimuleret og har indlæringsvanskeligheder. Han har aldrig gået i skole og har svært ved både tal og bogstaver. Han er 12 år gammel. Jeg sad med ham i en time, hvor vi legede med et spil, der træner tal og forståelse for mængder. Han havde svært ved opgaven, men det var tydeligt at mærke, at han nød samværet og det at sidde i rolige omgivelser med legetøj. Hver gang han fik en rigtig, lyste hans ansigt op med et stort smil. Disse drenge har tit svært ved at koncentrere sig i længere tid ad gangen, men i samværet med en voksen, der gav ham sin fulde opmærksomhed, og et spil med farver og illustrationer til at hjælpe ham på vej, lykkedes det at glemme de ydre omstændigheder for en stund og være fuldt fokuseret på at lære. For et barn, der er blevet svigtet af de voksne, der står ham nærmest, er det så vigtigt, at han oplever nærvær, omsorg og stabilitet – for ikke at nævne ros. Det er det, vi giver børnene på Open Shelter.

Comments

comments

Vil du høre mere?

Udfyld felterne, og vi kontakter dig inden for 24 timer. Det er naturligvis helt uforpligtende.